Dat mag toch wel nieuws worden genoemd. De brancheorganisatie van dagblad-uitgevers, de NDP, gaat per vandaag als NDP Nieuwsmedia door het leven. Daarmee neemt het afscheid van het woord Dagblad. De aanpassing is volgens het persbericht een gevolg van de verbreding van de activiteiten van de leden. Dagbladuitgevers hebben zich in de achterliggende jaren ontwikkeld tot multimediale nieuwsbedrijven. De brancheorganisatie draagt uit dat de leden met elkaar gemeen hebben dat zij nieuws produceren en dat nieuws op uiteenlopende platforms distribueren. De bekende afkorting ‘NDP’ van de historische naam De Nederlandse Dagbladpers blijft wel bestaan, maar dan in combinatie met de toevoeging ‘Nieuwsmedia’.
Naast een nieuwe naam is ook een nieuwe missie geformuleerd: NDP Nieuwsmedia draagt de kracht en de maatschappelijke functie van nieuwsmedia uit en maakt zich sterk voor de zakelijke en journalistieke belangen van de aangesloten nieuwsbedrijven.
De deelorganisaties Krant in de Klas en Cebuco vernieuwen eveneens. Krant in de Klas gaat verder onder de naam Nieuws in de klas, het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia. Cebuco profileert zich voortaan als het marketingplatform van de NDP Nieuwsmedia.
De naamswijziging valt samen met de introductie van een nieuwe huisstijl die de familieband van NDP Nieuwsmedia en de deelorganisaties Cebuco en Nieuws in de Klas benadrukt. In het nieuwe beeldmerk staat een grafische interpretatie van een frame (venster) centraal: