Afgelopen dinsdag was er een kort geding met als inzet de exclusiviteit van het meten van televisiekijkgedrag. Wat is er aan de hand? SKO, de stichting die de kijkcijfers in Nederland levert, heeft een contract met onderzoeksbureau Intomart GfK. In dat contract is gesteld dat Intomart GfK SKO exclusief voorziet van Nederlandse kijkcijfers. Maar nu wil het Duitse GfK Panel Services in Nederland ook het kijkgedrag meten, maar dan met bijvoorbeeld een smartphone of ander elektronisch device. Hiermee zou de exclusiviteit zoals beschreven in het contract tussen SKO en Intomart GfK in het gedrang komen, dus gingen beide partijen gisteren naar de rechter. De uitspraak was in het voordeel van GfK.
De rechtbank oordeelde namelijk dat Intomart GfK een exclusiviteit heeft met SKO en niet GfK als geheel. Dus een dochter of andere GfK-onderneming mag er een vergelijkbare activiteit op nahouden in de Nederlandse markt. Volgens De Telegraaf is Bas de Vos, directeur van SKO, teleurgesteld in de uitspraak. De stichting overweegt in hoger beroep te gaan of een bodemprocedure aan te spannen.
Nu lijkt het alsof een Duits bedrijf de kijkcijfers wil gaan meten in Nederland. Dat valt wel mee. GfK Group is weliswaar een Duits bedrijf en eigenaar van GfK Panel Services, maar in Nederland is dat gewoon het oude AGB Dongen. GfK Panel Services heeft twee vestigingen, één in Dongen en één in Brussel. Dongen is met 220 medewerkers de grootste. In België werken 60 mensen bij het bedrijf.