De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in 2004 gestegen naar € 2,84 miljard, een stijging van 13,5% ten opzichte van het jaar daarvoor. Nederland is daarmee het vierde Europese land qua thuiswinkelomzet, na Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. In Europa werd in 2004 voor EUR 67,7 miljard euro in de thuiswinkel sector omgezet, een stijging van 0,4% ten opzicht van 2003. Per hoofd van de Nederlandse bevolking werd in 2004 voor gemiddeld EUR 174 aan producten en diensten via internet, catalogi, televisie, post, telefoon, enz. gekocht Dit is EUR 20 meer dan in 2003.
De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in 2004 is met ruim 13,5% (tegen 13,8% in 2003) nog altijd opvallend te noemen. In 2004 daalde de omzet in de reguliere detailhandel met 2,1% (tegen -2% in 2003). Het aandeel van de totale thuiswinkelbranche in 2004 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelsomzet bedraagt inmiddels 3,6% (3,1% in 2003). Het aandeel van de non-food thuiswinkel branche ten opzichte van de non-food retail bedraagt nu 4,3% (4,0 % in 2003).
De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De meer dan 200 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 70% van de totale Nederlandse thuiswinkel markt.