Negen van de tien Nederlanders zijn in hun vrije tijd dagelijks op internet te vinden. En flink ook. Volgens een onderzoek van de Universiteit van Twente spenderen we dagelijks 3 uur en 6 minuten online. Dat is een stijging van 24 minuten ten opzichte van vorig jaar. Het onderzoek is in opdracht van Digivaardig en Digibewust uitgevoerd en kent de titles ‘Computer en Internetgebruik 2011‘. Volgens de onderzoekers, prof. Dr. Jan van Dijk en Dr. Ing. Alexander van Deursen is internet een eerste levensbehoefte geworden dat vergelijkbaar is met eten en drinken. Tegelijkertijd waarschuwen ze voor een gebruikerskloof tussen hoog- en laagopgeleiden. Vandaag wordt het onderzoek gepresenteerd op het Jaarcongres ECP-EPN.
Prof. Jan van Dijk van de Universiteit Twente: “Het internet doet er nu echt toe. Mensen vinden werk via internet, kopen producten online goedkoper dan in de winkel, handelen via marktplaatsen en vinden geliefden via datingsites. Jongeren en hoogopgeleiden profiteren meer van de mogelijkheden die het internet te bieden heeft dan ouderen en laagopgeleiden. 33% van de jongeren bijvoorbeeld zoekt en vindt op internet informatie als ze een medische kwaal hebben, tegenover 22% van de 55+ers, die daar meer baat bij zouden hebben. Ook gebruiken steeds meer mensen het internet bij het vinden van een baan.”
In 91% van de Nederlandse huishoudens is, volgens het onderzoek van de Universiteit Twente, minimaal één PC of laptop met internetaansluiting te vinden. Daarmee neemt Nederland, achter IJsland, de 2e positie op de Europese ranglijst in. De trend om internet dagelijks en steeds langer te gebruiken zet ook in 2011 door. 84% van de gebruikers is iedere dag vanuit huis online, 14% wekelijks. De verschillen tussen mannen en vrouwen zijn nagenoeg verdwenen. Studenten zijn met 3 uur en 54 minuten per dag op internet koploper, gevolgd door arbeidsongeschikten en werklozen die vooral veel ‘tijdrovende internettoepassingen’ gebruiken zoals het spelen van online games, chatten of het kijken naar online video’s op Youtube. Sociale media zoals Hyves, Twitter, Linkedin en Facebook worden steeds populairder. Vooral vrouwen maken hier veel gebruik van. 59% van de generatie van 16 tot 35 gebruikt sociale media zelfs dagelijks.
Prof. Jan van Dijk: “De cijfers laten zien dat het gebruik van internet structureel onderdeel uitmaakt van het dagelijkse levenspatroon van de meeste Nederlanders. Sexe, leeftijd of opleiding maken daarbij geen verschil meer. Surfen op internet is een levensbehoefte geworden net zoals je iedere dag eet en drinkt. We gebruiken internet vooral nog als informatiebron, maar het medium wordt in toenemende mate gebruikt voor vermaak, interactieve communicatie en online transacties. Sociale media zijn aan een opmerkelijke opmars bezig.”
Dat minder dan 10% van de bevolking internet niet gebruikt betekent niet gelijk dat in Nederland digitaal analfabetisme snel tot het verleden behoort. Prof. Van Dijk: “Behalve de harde kern niet-gebruikers is er een groep van 20 tot 25% die internet slechts sporadisch gebruikt bijvoorbeeld om de e-mail te checken of om de treintijden op te zoeken. Omdat de samenleving in hoog tempo digitaliseert dreigen deze mensen af te haken en straks verstoken te blijven van relevante (overheids)informatie, voordelen en ontwikkelmogelijkheden.”
Veiligheidsmaatregelen: jongeren laks, ouderen ondeskundig
Nederlanders nemen in 2011 veel minder voorzorgsmaatregelen om zichzelf te beschermen tegen de negatieve gevolgen van het internetgebruik in vergelijking met 2010. Virusscanners, firewalls, spamfilters, pop-up blokkeringen en anti-spyware programma worden minder geïnstalleerd en wachtwoorden nauwelijks veranderd. “Erg risicovol”, denkt Prof. Van Dijk die vermoedt dat dit komt omdat programma’s de beveiliging steeds meer overnemen. Daardoor worden jongeren “laks en naïef” en doen 55-plussers “onvoldoende vaardigheden” op om de juiste beschermingsmaatregelen te nemen.
Het rapport is hier te downloaden. Een samenvatting staat hier.
Overigens is die 3 uur en 6 minuten best lang hoor. Het internetten neemt op deze manier de omvang van TV-kijken aan. Ook daar besteden we gemiddeld zo’n 3 uur per dag aan.