Vorige week publiceerde Adformatie een mooi staatje met daarin de bestedingscijfers van de mediabureaus die verenigd zijn in het Platform Media Adviesbureaus (PMA). Het platform, tegenwoordig met website, verzamelde de cijfers over 2010 en 2011 en noteerde een groei van 0,7%. Het totale budget kwam uit op bijna 1,75 miljard euro. Nu zijn dit niet alle mediabestedingen. De grote mediabureaus hebben naar eigen inschatting een aandeel van 55%, dus omgerekend zou dat een totaalbudget van zo’n 3,2 miljard in 2011 zijn. Maakt ook niet zoveel uit. Belangrijk is dat er sprake is van groei, zij het dat die groei niet overal goed zichtbaar is. De dagbladen en tijdschriften leveren fors in, terwijl buitenreclame flink plust. De cijfers:
Netto Mediabestedingen 2010/2011 van PMA-bureaus
Bron: Adformatie 6/2012
Internet is in 2011 geklommen van naar een tweede plek als het gaat bestedingsaandeel. Het heeft de dagbladen achter zich gelaten en heeft samen met TV nu een aandeel van 60% binnen het budget van de PMA-bureaus.
Of deze verhoudingen in werkelijkheid ook zo liggen is moeilijk te zeggen. Daarvoor moeten we de cijfers van Nielsen afwachten die in de loop van Q2 met het totale overzicht komt van de netto mediabestedingen. Voorlopig duiden de cijfers van PMA erop dat er groei in de markt zit, maar dat er onderling grote verschuivingen gaande zijn.