Het tijdschriftenplatform Magazines.nl komt vandaag met een nieuw product onder de naam ‘de Mediamixer‘. Het mixt een groot aantal NOM-gegevens over media en interesse en geeft snel inzicht in welke doelgroepen het beste via welke media te bereiken zijn. Wie naar de website gaat ziet echter geen mixer, maar een blender, waardoor meteen de vraag rijst: “Will it blend?” Vrij naar de legendarische Tom Dickson, producent van de oerdegelijke Blendtec-blenders, die via virals de wereld demonstreert hoe sterk die apparaten zijn. Of de Mediamixer net zo sterk is moet nog blijken. Feit is wel dat het in staat is om veel data in korte tijd te crunchen naar bruikbare tabelletjes en grafieken. Probeer het zelf. Kies een doelgroep en branche en de Mediamixer vertelt op indexbasis in welke hoek je het in de mediamarkt moet zoeken.
Voor de Mediamixer is zoals gezegd data uit het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM Print- en Doelgroep Monitor) gebruikt. Dit onderzoek bevat naast de bereikcijfers voor print tevens een schat aan andere informatie. Ook over andere mediumtypen. Doel van de Mediamixer is om het gebruik van deze gegevens voor mediastrategen en –planners op een uitnodigende en innovatieve manier toegankelijk te maken.
Voor de Mediamixer worden frequente gebruikers van 6 verschillende mediumtypen (tijdschriften, televisie, radio, internet, dagbladen, buitenreclame) gekoppeld aan 9 verschillende branches (automotive, beauty, electronics, fashion, finance, food, home deco, home entertainment, travel).
Een branche bestaat uit 2 dimensies: de mate van interesse (bijvoorbeeld iemand is geïnteresseerd in mode) en het bestedingsniveau (bijvoorbeeld iemand besteedt meer/minder dan anderen aan mode). De gegevens worden verder nog gekoppeld aan geslacht, leeftijd en sociale klasse. De resultaten voor elk van de 6 mediumtypen worden via een selectiviteitsindex weergegeven.
De Mediamixer is een initiatief van Magazines.nl van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
De Mediamixer doet een beetje denken aan de Channel Planner van NOM uit 2006 of de Waardenmonitor van Sanoma, eveneens uit 2006.