• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

18-34 jarigen mobiele nieuwsvreters

Door Peter Wiegman 
op 15 februari 2013 

Gebruikers van mobiel internet zijn de hele dag én nacht online, zo blijkt uit een online onderzoek van de Persgroep Advertising (n=15.000). Bijna 90% van de ondervraagden raadpleegt één of meerdere keren per dag internet met hun smartphone. De grootste piek ligt tussen 18.00 en 21.00 uur. In dat tijdvak zijn 3 van de 4 mensen surfen met hun smartphone op het web te vinden. Mobiel internetten is populair onder alle leeftijdscategorieën, maar blijkt het meest populair onder 18-34 jarigen. Bovendien zijn zij vooral op zoek naar het laatste nieuws als zij mobiel online zijn. Het doen van aankopen via de smartphone wordt het meest gedaan door mensen boven 35 jaar. Surfen op mobiel internet is in de Randstad populairder dan daarbuiten en vooral mannen zijn grootgebruikers.

Mobiel internet is belangrijk voor het volgen van het laatste nieuws. Twee van de drie ondervraagden heeft 1 tot 3 nieuwsapps op de smartphone. 97% van de respondenten gebruikt hun smartphone voor nieuwsupdates. De respondenten gebruiken mobiel internet ook veel voor sociale media (63%), navigatie (56%), internetbankieren (52%) en het opzoeken van culturele informatie (44%). Hierin verschillen mannen en vrouwen maar op een paar punten van elkaar. Vrouwen gebruiken social media intensiever en zoeken vaker de weg met hun mobiel. Mannen bekijken meer video’s en luisteren meer radio. Ter illustratie leverde de Persgroep onderstaande grafiek mee:

Grafiek_ persbericht 18-34 meest intensieve nieuwsconsument op mobiel

Over het onderzoek

De beschreven resultaten zijn afkomstig uit het Mobile onderzoek van de Persgroep Advertising. Het onderzoek is online uitgevoerd in het laatste kwartaal van 2012 onder 14.664 bezoekers van AD.nl, volkskrant.nl, trouw.nl en parool.nl.

Channels: Internet Mobiele telefonie-SMS
7.408 x bekeken

Reacties

  1. Bas de Vos
    15 februari 2013 om 16:03

    Hi Peter, ik had wel een iets kritischer blik van je verwacht! Als je bezoekers van een nieuwssite vraagt of ze mee doen aan een onderzoek. En dat je ze dan vraagt of ze wel eens nieuwssites bezoeken….. wat zou er dan uitkomen? ;-(

  2. Peter W.
    15 februari 2013 om 16:34

    Hai Bas, zie mijn comment op FB. Ik begrijp je commentaar. Eens dat het onderzoek beter kan qua opzet etc., maar vond het gewoon een sympathieke survey. Kan best zijn dat er budgetwise voor deze opzet is gekozen. ’t Is crisis hè!

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close