Vorige week werden de nieuwe bereikcijfers voor dagbladen en tijdschriften vrijgegeven door NOM. Het betreft de periode 2012 (I en II voor insiders) en uit de cijfers blijkt een overall daling van het bereik van zo’n 4%, waarbij de dagbladen iets minder inleveren in vergelijking met de tijdschriften. In de NOM Print Monitor, zoals het onderzoek officieel heet, zijn in 2012 187 dagbladen en tijdschriften gemeten. De ontwikkelingen in gemiddeld bereik over de totale groep dagbladen en tijdschriften laten een daling zien van 4% ten opzichte van de vorige publicatie. Vanaf januari 2011 heeft NOM in de NOM Print Monitor een aantal vragen opgenomen over het lezen van dagbladen en tijdschriften op digitale platformen; het doel hiervan is om de penetratie van het lezen op die platformen in de tijd te volgen. Zowel voor dagbladen als voor tijdschriften groeit de penetratie van het lezen op digitale platformen in een snel tempo.
Vooral bij dagbladen ziet NOM in vergelijking met een half jaar geleden een aanzienlijke groei. De smartphone gaat van 11,2% naar 13% en tablet van 6,8% naar 10,1%. Bij tijdschriften groeit het lezen op smartphone van 2% naar 2,3% en op tablet van 2,7% naar 3,6%. NOM stelt dat de penetratie van digitaal lezen van dagbladen en tijdschriften het hoogste is onder mannen en hoger opgeleiden. Wat betreft leeftijd ziet het verschillen tussen lezen op smartphone en tablet: de hoogste penetratie van lezen op tablet is in de leeftijdsgroep 35-49 jaar, terwijl bij smartphone de hoogste penetratie bij jongere groepen optreedt (13-19 jaar bij tijdschriften en 20-34 jaar bij dagbladen).
Vanaf januari 2013 loopt in de NOM Print Monitor een test voor het meten van digitaal lezen op tablet en smartphone op titelniveau. In de zomer 2013 worden de resultaten van de test geanalyseerd en gerapporteerd aan het bestuur van NOM.
Visual via rekenland.nl
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het verschil in penetratie tussen dagbladen en tijdschriften zit in het consumentengedrag (liever nog ‘ouderwets’ met een een tijdschriftje op de bank) of in het aanbod vanuit de uitgevers (groter deel van kranten digitaal beschikbaar dan bij tijdschriften).
Ik vraag mij af wat er met deze onderzoeksresultaten gedaan zal worden. Zullen uitgevers proberen de papieren krant aantrekkelijker maken of online content verbeteren? In het laatste geval zal het aantal digitale lezers blijven toenemen.
@Alfred ik denk allebei. Papier aantrekkelijker maken en andere functie geven en tegelijkertijd een domein claimen via online.