September was een zeer goede maand voor Mediaonderzoek.nl. Het aantal pageviews steeg van ruim 15.000 in augustus naar iets over de 25.000 in september. Dit is een stijging van 65%. Deze toename wordt voor een deel veroorzaakt door een toename van het aantal bezoeken en in mindere mate het aantal pagina’s per bezoek.
Het ziet er naar uit dat de maatregelen die ik heb genomen om het bezoek wat op te krikken succesvol zijn geweest.
De stijging van het bezoek en aantal pagina’s heeft volgens mij te maken met de volgende factoren:
– Lay-out. Eind augustus is Mediaonderzoek.nl in een nieuw jasje gestopt. Frisser, toegankelijker en elke pagina heeft bovenaan de laatste tien berichten staan. Onderaan staan nog eens tien links naar verwante artikelen.
– Tagging. Nog niet alle pagina’s waren getagt. Met name de zoekpagina’s en resultaatpagina’s. Dat scheelt. Ook blijkt dat de ledenpagina’s veel bezocht worden.
– Nieuwsbrieven. In augustus en september twee nieuwsbrieven verstuurd aan enkele honderden relaties. Veel postieve reacties en een toename van het aantal RSS-readers was het gevolg.
– Google. Steeds vaker komt Mediaonderzoek.nl bovendrijven bij Google op termen die verwant zijn met de mediamarkt. De pagerank van 5 helpt daarbij.
– Verwijzingen van andere blogs. Marketingfacts en Frankwatching plaatsten artikelen met een directe verwijzing naar Mediaonderzoek.nl. Dat leverde extra bezoek op. En waarschijnlijk ook weer RSS-Readers.
– RSS-readers. In augustus was al zichtbaar dat het aantal pageviews vanuit RSS toenam. Die ontwikkeling zette zich door. Het aantal clickthroughs steeg met 24%. Dat is wel lager dan de stijging van het aantal RSS-contacten, zodat de clickthroughrate daalde. Het aantal contacten met de RSS-pagina’s is overigens nog steeds groter dan de reguliere pageviews. Het aandeel wordt wel kleiner. Het gemiddeld aantal RSS-readers per dag steeg van 76 in augustus naar 107 in september.
– Samenvoegen van domeinnamen. Naast Mediaonderzoek.nl had ik ook nog www.medialoket.nl en www.mediacontent.nl Deze domeinen hebben nu geen aparte site meer. De loketsite is geintegreerd met Mediaonderzoek.nl en mediacontent.nl verwijst naar 100 headlines. www.mediabestedingen.nl heeft al langere tijd een verwijzing naar het channel Mediabestedingen op deze site.
Laten we hopen dat de trend zich doorzet.
Meer cijfers en continue statistieken staan hier.