Vandaag het bericht in de Gooi en Eemlander met als sprekende kop: “Philips en Heineken juichen nu al.” De opluchting onder het management van winkelketens en fabrikanten zou groot geweest zijn, nadat Nederland zich afgelopen zaterdag kwalificeerde voor de WK in Duitsland volgend jaar. Philips spraak de hoop uit dat de verkoop van HDTV in een stroomversnelling terecht zal komen. In 2006 wordt de WK voor het eerst in HDTV-kwaliteit opgenomen.
Heineken zet in op de verdere verspreiding van de Beertender en een vergelijkbaar succes van het nieuwe wegwerpvat van 5 liter. Saillant detail is dat Philips en Heineken onenigheid hebben over de nieuwe thuistap van Philips.
Op zich is de veronderstelling niet raar dat wanneer een land zich kwalificeert voor een WK de economische groei een extra impuls krijgt. Die impuls komt dan vooral door de oplopende bestedingen bij consumenten. Juist daar zitten op dit moment de problemen als we kijken naar de haperende economie. De koopbereidheid stond afgelopen september op het laagste niveau sinds CBS deze metingen verricht. Het oordeel van consumenten over het economisch klimaat was in september, na correctie voor seizoeninvloeden, iets positiever dan een maand eerder. Consumenten werden vooral positiever over de economische situatie in de
komende twaalf maanden.
Wellicht dat de kwalificatie zich laat vertalen in meer (zelf-) vertrouwen en vervolgens in meer consumentenvertrouwen. Pas dan zullen de bestedingen weer aantrekken met een bescheiden positieve bijdrage van Koning Voetbal.