• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Media hebben grote invloed op kinderen en jongeren

Door Peter Wiegman 
op 14 oktober 2005 

Stichting Reklame Rakkers heeft gisteren tijdens een congres nieuwe onderzoeksresultaten gepresenteerd. Uit onderzoek blijkt dat media een vanzelfsprekende en grote rol innemen in de levens van zowel kinderen als jongeren, waardoor media niet meer functioneren als losstaande hulpmiddelen in hun omgeving. De media vormen voor de jeugd inmiddels zelf de omgeving of werkelijkheid. Door de komst van internet en het ontstaan van commerciële mediamerken vervaagt daarbij de grens tussen media en commercie.

 

Kinderen komen steeds jonger onder invloed van media, terwijl de invloed van ouders alsmaar eerder afneemt. Het mediagebruik van kinderen en jongeren vindt steeds vaker zonder toezicht plaats, waardoor het voor ouders en leerkrachten moeilijk wordt om kinderen pro-actief te begeleiden bij het opgroeien tot verantwoorde, actieve deelnemers aan de huidige gemedialiseerde wereld.

Problemen
Uit het onderzoek blijkt dat er problemen kunnen ontstaan wanneer kinderen en jongeren door gebrek aan begeleiding niet goed in staat zijn de informatie uit media te beoordelen op betrouwbaarheid of ‘gekleurdheid’. Het is voor hen zonder opvoeding of educatie tevens moeilijk informatie te interpreteren en te verwerken en te komen tot eigen meningen, keuzen en verantwoord zelfstandig mediagedrag. Uit het onderzoek blijkt dat de mediaoriëntatie van kinderen onvoldoende is en dat het onderwerp separate aandacht vergt.

Onderzoek onder ouders en leerkrachten
Stichting Reklame Rakkers organiseerde in september 2005 ouderavonden en voerde kwalitatief onderzoek uit onder ouders en leerkrachten. Hierdoor is inzicht verkregen in hoe zij hun rol zien ten opzichte van het begeleiden van kinderen bij het opgroeien tot bewuste en kritische kinderconsumenten. Het kwalitatieve onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau IPM KidWise. Het blijkt dat ouders zich serieus zorgen maken over de invloed van media op hun kinderen en dat de invloed van reclame daar maar een klein onderdeel van uitmaakt. Ouders hanteren een smalle definitie voor reclame, zij praten slechts over de traditionele vormen van commercie, zoals TV-commercials en reclamefolders.

Uit gesprekken met ouders tijdens ouderavonden blijken thema’s als ‘normen en waarden in sociale contacten’,’taalgebruik’ (inclusief invloed van beeldtaal), ‘mediaverslaving’, ‘geweld in de media’, ‘seksualisering van de media’ en ‘(anoniem) pestgedrag via de media’ de ouders de grootste zorgen te baren. Ouders vinden het in de praktijk moeilijk om invloed uit te oefenen op het mediagedrag van hun kinderen als actieve deelnemers in de media. Zij vinden dan ook dat mediaopvoeding op school thuishoort.

Dit in tegenstelling tot leerkrachten, die aan de ene kant wel onderkennen dat commercieel bewustzijn en mediavaardigheden aan de orde moeten komen in het basisonderwijs, maar aan de andere kant wel vinden dat ouders daarin een actieve rol zouden moeten vervullen. Ouders schuiven steeds meer opvoedtaken naar de school. Leerkrachten geven aan dat zij niet zitten te wachten op een apart vak “˜Media en Commercie‘ in het curriculum, want zij beschouwen hun lestaken al als overvol. Leerkrachten willen echter graag hulp bij het integreren van deze thema’s in de bestaande lesprogramma’s. Media en commercie kunnen aan bod komen als deelthema bij verschillende lessen, zoals taal, lezen, geschiedenis en wereldoriëntatie. Zij geven onder andere het advies om themaprogramma’s en gastcolleges van mensen uit de praktijk aan te bieden aan scholen.

Nationale Reclame Radar
Stichting Reklame Rakkers heeft naast het onderzoek onder ouders en leerkrachten samen met Dr. Moniek Buijzen van de Universiteit van Amsterdam een meetinstrument ontwikkeld waarmee het niveau van commerciële vaardigheden van kinderen kan worden vastgelegd. De commerciële vaardigheden die worden gemeten zijn: herkenning van reclame, begrip van reclame en de aanwezigheid van een kritische attitude ten opzichte van reclame. De Nationale Reclame Radar zal tweemaal per jaar via internet worden uitgevoerd, in de maanden april en november. De eerste resultaten worden in april 2006 verwacht.

Mediawijsheidprogramma’s en opleiding Media Coördinator
Stichting Reklame Rakkers wil een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van mediawijsheid bij kinderen en jongeren in Nederland. Daarvoor wordt in 2006 een extra module aan het bestaande lesmateriaal voor basisscholen toegevoegd onder de naam ‘Media Makkers’. Het huidige lesmateriaal is al door meer dan 3.000 basisscholen besteld.

Daarnaast komt de stichting volgend jaar met een nieuw mediawijsheidprogramma voor de basisvorming van het Voortgezet Onderwijs onder de noemer ‘Mediasmart’. Tenslotte zal Reklame Rakkers, in navolging op het advies* van de Raad voor Cultuur uit juli 2005, samen met een aantal partijen van het kenniscentrum het initiatief nemen tot het ontwikkelen van een opleiding tot ‘Media Coördinator voor leerkrachten en bibliotheekmedewerkers.

Channels: Branches Doelgroepen
154.553 x bekeken

Reacties

  1. Gretha
    10 december 2006 om 13:32

    Reactie voor de onderzoekers zelf!

    Graag reageer ik op dit onderzoek, omdat wij zelf een korte educatief filmpje gaan maken over de invloed van reclame op jongeren(bovenbouw basis school).
    Voor dit filmpje zoeken wij nog een deskundige die wat wil vertellen over het onderzoek en de resulaten. Aangezien dat u dit onderzoek verricht heeft zou ik u willen vragen of het mogelijk is een intervieuw af te leggen.

    met vriendelijk groet,

    Gretha

  2. Peter W.
    10 december 2006 om 19:32

    ik zal het doorsturen naar de betreffende uitvoerders.

  3. Liesbeth
    11 december 2006 om 08:51

    Gretha, dat is natuurlijk prima, mijn contactgegevens staan op de site http://www.reklamerakkers.nl, dus mail of bel me maar.

  4. Froukje
    8 februari 2007 om 13:17

    Voor school zijn wij bezig met een mediacampagne voor postbus51, over het milieu. We moeten onderzoeken welke doelgroep het meest beinvloedbaar is. En welk media erg populair is op het moment. Hebben jullie daar ook cijfers van?
    Alvast bedankt

  5. Peter W.
    11 februari 2007 om 18:27

    Beste Froukje,

    Alle cijfers die ik heb staan op dit weblog, dus veel verder kan ik je niet helpen. ‘Onderzoek welke doelgroep het meest beinvloedbaar is . . .’ Tsja, dat zal er ook een beetje aan liggen hoe je gaat beinvloeden, met welk onderwerp, doel etc.

    Qua populariteit van media kan het je niet ontgaan zijn dat internet erg sterk in de lift zit. En vergeet ook mobile en SMS niet.

    Suc6 met het onderzoek alvast!

  6. mattias
    7 maart 2008 om 16:02

    Graag zou ik weten waar dit onderzoek in zijn totaliteit kan geraadpleegd worden?

  7. Peter W.
    7 maart 2008 om 16:11

    Beste Mattias, ik denk dat de genoemde stichting Reclame Rakkers nog wel iets op de plank heeft liggen.

  8. Jeroen
    14 maart 2008 om 13:21

    Interssant artikel,
    wij zijn ook bezig met het organiseren van een mediaworkshop voor kinderen in groep 8 van de basisschool. Dit gaat om de beinvloedbaarheid van de kinderen door media..
    hebben jullie hier nog meer voorbeelden van in vorm van video misschien dat wij zouden mogen/kunnen gebruiken.

    mvg,

    Jeroen

  9. sanne
    27 maart 2008 om 10:30

    Hoi,
    Toevallig kom ik op deze site terecht bij het maken van mijn scriptie. Ik ben bezig met mijn scriptie en het onderwerp is media en jongeren. Nu vroeg ik me af of iemand misschien goed en duidelijk op een rijtje heeft wat de positieve en negatieve gevolgens zijn van de media met name gericht op jongeren?
    Kan iemand mij hierbij helpen??!!

    Alvast super bedankt!!
    Groetjes Sanne

  10. katja
    29 oktober 2008 om 15:22

    Hallo!

    Voor mijn studie start ik nu een onderzoek.
    Dit onderzoek zal te maken hebben met wat voor een invloed de media heeft op kinderen.
    Misschien zijn er personen die mij eventueel informatie kunnen vertrekken van wat zij al hebben gevonden?

    Met vriendelijke groet!

  11. Daphne
    10 november 2008 om 20:54

    hallo,

    ik doe vanuit school een onderzoek naar mediawijsheid onder ouders van kinderen van vier tot twaalf jaar en de kinderen zelf van die leeftijd.
    misschien heeft iemand hier informatie over?
    Alvast bedankt!
    gr daphne

  12. ilse
    25 november 2008 om 09:51

    Hallo,

    Ik moet een werkstuk maken over reclame. Graag zou ik willen weten welke doelgroep het meest beiinvloedbaar is en welke technieken daar dan bijhoren. Welke soort reclame geeft de meeste invloed?
    heeft iemand hier informatie over voor mij?
    Alvast bedankt!

    Gr, Ilse

  13. sabien
    18 februari 2009 om 12:11

    Hoi,

    kan iemand me verder helpen?

    Wij zouden met pubers van 13 à 15 jaar willen werken rond de invloed van de media. Bestaan hier reeds bepaalde methodieken voor (spel, video, enz.)

    Groeten
    Sabien

  14. ikbenlekker:sealed:
    27 februari 2009 om 10:38

    Ik moet een spreekbeurt houden over de invloed van internet op de nederlandse jeugd.
    Het lukt niet echt, weet iemand waar ik daar meer informatie over zou kunnen krijgen ?

    alvast bedankt!

    Gr, Nikki

  15. Tessa Dekker
    5 maart 2009 om 11:49

    Hallo,
    Wij doen een onderzoek naar de media invloed op jongeren.
    Wij vragen ons af of de media ook zo’n invloed kan hebben dat het leid tot jeugdige daklozen?

    Groetjes,
    Tessa

  16. Tessa
    6 april 2009 om 10:01

    Hallo,

    Ik ben bezig om een betoog te schrijven over de invloed van de media op jongeren.
    Vele van jullie vroegen om goede bronnen. Nu heb ik een goed boek gevonden:
    Beeldschermkinderen van Patti Valkenburg (Theorieën over kind en media).
    Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

    Mijn betoog gaat in ieder geval helemaal lukken. Op naar een goed cijfer.

    Bedankt voor deze informatie!

    Groetjes,
    Tessa.

  17. Voorzitter Activiteitencommissie Paulusschool Rutten
    14 juni 2009 om 20:48

    Hallo,

    Wij willen op de basisschool een thema-avond voor ouders organiseren over de invloed van de media op kinderen. Het lijkt ons interessant hier een gastspreker voor uit te nodigen. Kan iemand ons helpen (noordoostpolder)?
    Bij voorbaat dank! AC Paulusschool Rutten

  18. Bernadette Cohen
    19 november 2009 om 11:59

    op welke datum is dit artikel geplaatst? ik wil het artikel graag als bronvermelden in een werkstuk.
    Groet,
    Bernadette

  19. Peter W.
    2 december 2009 om 22:19

    @Bernadette: zie boven: 14 oktober 2005 om 7:07

  20. xmarki
    7 februari 2010 om 16:12

    Uit het onderzoek blijkt dat er problemen kunnen ontstaan wanneer kinderen en jongeren door gebrek aan begeleiding niet goed in staat zijn de informatie uit media te beoordelen op betrouwbaarheid of ‘gekleurdheid’.

    Volwassenen hebben hetzelfde probleem, kijk maar naar het Italie van Berlusconi. Hij beheerst de media en ‘iedereen’ glooft hem!

  21. Jorien
    19 maart 2010 om 20:57

    Ik ben gestart met een onderzoek(je) of kinderen onder invloed van de media eerder de puberteit ingaan. Als iemand hier een reactie op wil geven? Dan kan ik dit verwerken in mijn onderzoek.
    mvg. Jorien

  22. Jolanda
    1 oktober 2010 om 08:29

    hallo,
    voor mijn profielwerkstuk heb ik zoveel mogelijk informatie nodig over invloed op jeugd.
    dus als iemand mij kan helpen met informatie zou dat super zijn.
    ik zet mijn emailadres aan het eind van mijn mail.
    alvast bedankt voor de moeite.
    jolanda.vanderveen@std.stellingwerfcollege.nl

  23. Nora Wauters
    24 oktober 2010 om 21:57

    Hallo daar,
    Ik ben op zoek naar goede info betreft de gevolgen van invloed op jongeren door media. Meer bepaald het lichamelijke aspect zoals plastische chirurgie, botox,…
    Mocht er iemand mij goede info, bronnen, filmpjes,… willen doorgeven dan zal ik u daarvoor zeer dankbaar zijn!!!
    Vriendelijke groeten,
    Nora Wauters

  24. Nora Wauters
    24 oktober 2010 om 21:58

    Hallo daar,
    Ik ben op zoek naar goede info betreft de gevolgen van invloed op jongeren door media. Meer bepaald het lichamelijke aspect zoals plastische chirurgie, botox,…
    Mocht er iemand mij goede info, bronnen, filmpjes,… willen doorgeven dan zal ik u daarvoor zeer dankbaar zijn!!!
    Vriendelijke groeten,
    Nora Wauters

  25. peter
    9 november 2010 om 19:43

    Ik heb informatie nodig over de invloed van reclame op jongeren.
    deze informatie is nodig voor mijn profielwerkstuk
    als er iemand filmpjes of bronnen heeft is dat ook welkom.

    alvast bedankt,

    Peter

  26. jessie
    20 februari 2011 om 14:58

    KAn iemand mij mischien helpen. Ik moet van school onderzoeken, wat de negatieve en positieve gevolgen van reclame zijn voor kinderen.

    jessie

  27. Marloes
    3 januari 2012 om 12:55

    Hallo,
    ik ben ook op zoek naar informatie voor mijn profielwerkstuk. het onderwerp is ‘de invloed van reclame op het koopgedrag van kinderen/jongeren’.
    Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

    Alvast bedankt.

  28. Renske
    20 september 2012 om 14:15

    L,s.
    Momenteel zit ik in mijn examenjaar en moet een profielwerktstuk schrijven. Ik heb gekozen om de invloed van reclame op jongeren te onderzoeken. Om deze vraag te beantwoorden is een van mijn deelvragen als volgt: Hoe wordt de maatschappij beïnvloed door reclame? Ik heb al op meerdere websites gekeken en boeken gelezen, maar begin nu vast te lopen. Heeft u misschien nog tips? Ik zou het erg waarderen als u misschien ook wat informatie kan doormailen over uw onderzoek en uw resultaten.
    Alvast bedankt
    Renske van den Bosch

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close