Google heeft nieuwe pageranks uitgedeeld. Op diverse blogs heerst een feeststemming, zo ook hier. Mediaonderzoek.nl steeg van 5 naar 6 net als Dutch Cowboys en Frankwatching. Molblog ging zelfs twee punten naar boven van 3 naar 5. Ik zag dat Marketing Facts naar 7 is geklommen. Hoger heb ik nog niet gezien bij de collegablogs.
Overigens is Mediaonderzoek.nl vandaag boven de 250.000 pageviews uitgekomen, geteld vanaf het begin (16 augustus 2004).
De eerste mijlpaal stond op 14 februari van dit jaar. Toen werden de eerste 50.000 geraliseerd. Dat betekende 278 pageviews per dag. Op 29 mei werd de 100.000 gepasseerd. Het aantal pageviews per dag was toen verdubbeld naar 555. Nu dus 250.000, zodat het gemiddelde per dag over de laatste 5 maanden op 600 ligt. ’t Is allemaal niet veel natuurlijk als we het vergelijken met de grote jongens zoals hier boven genoemd, maar ik ben er niet minder verguld mee. De 500.000 zou binnen 5 maanden gehaald kunnen worden. Zeker als Google een beetje meehelpt.
Overigens wel knap van Google dat ze van een database met hooguit 400 berichten bijna 15.000 geïndexeerde pagina’s kunnen maken.
Gefeliciteerd.
Maar wat voor waarde moeten we nu hechten aan dat pageranking van Google. Ik ben zelf weer eens begonnen met bloggen en doe dat nu een ruime maand (Echites.com). Hoe kan ik dan in vredesnaam al een pagerank van 4 hebben met enkele tientallen views per dag? Lijkt me in mijn geval geen betrouwbare ranking. Met andere woorden, hoe berekent Google die ranking?
O, ik ben absoluut geen technische man en al helemaal niet v.w.b. Google en zo. Wat ik wel merk is dat steeds meer zoektermen in de mediawereld geleid worden naar deze site. Ik heb dat vandaag ook weer eens gechecked en het werkt wel. Mediaonderzoek.nl staat steeds hoger op zoektermen als dagbladen oplage, kijk- en luistercijfers, mediabeleving en umfeld. Maar hoe het precies werkt? Geen idee. Relevantie schijnt een belangrijke parameter te zijn voor Google . . . Iemand anders?