In het nieuwe nummer van Brisk een artikel gelezen over bloggen. Onder de titel “˜Lief Dagboek‘ schrijft Ewald Smits een helder overzichtsartikel over de diverse motivaties om te bloggen. In de introductie staat hij even stil bij collega-blogger Marco Derksen (“. . . startte een weblog en groeide uit tot één van de belangrijkste marketingbronnen in Nederland van dit moment”). Verderop een zestal redenen om een blog te starten. En daar staat Mediaonderzoek.nl al bij de eerste genoemd, net als Marketingfacts en Frankwatching. Marco en Frank, we zijn “experts” en we hebben een “knowledge blog” (klog).
De zes redenen om een blog te starten zijn:
Word de expert
Als de kennis van een bepaald onderwerp groter is dan die van een gemiddelde journalist heb je volgens de auteur van het artikel een goed uitgangspunt voor een klog. De site mag dan geen verkapte verkoopsite van de onderneming zijn. Communiceer vooral kennis en signaleer belangrijke ontwikkelingen.
Maak uw klantrelaties persoonlijker
Hier wordt een klantenforum gestart en komt de onderneming heel direct in contact met de klant. Klanten zullen reageren, kritiek spuien en u tips geven die u anders nooit te horen zult krijgen. Voorbeelden die hier genoemd worden zijn Molblog en de weblog van de Volkskrant.
Verbeter uw (media-)relaties
Met een mediablog kunt u een serieus communicatie-kanaal opzetten dat geregeld gecheckt wordt door journalisten. Het artikel noemt dit de droom van elke pr-functionaris. Geen voorbeelden genoemd . . .
Stimuleer samenwerking
Hier gaat het om intern gerichte blogs (company-blogs), die vooral het uitwisselen van informatie als doel hebben. Voorbeelden zijn www.gorissen.info/Pierre en www.wishumobile-weblog.nl
Test ideeën en producten/diensten
Met een dergelijk blog kun je gemakkelijk ideeën of producten testen. Kijken of andere blogs het oppakken. Kwetsbaar opstellen is daarbij een voorwaarde. Geen voorbeelden.
Hoge ranking in zoekmachines
Zoekmachines zijn volgens het artikel gek op weblogs. “Ze beschouwen de inhoud van weblogs als relevant en indexeren elke scheet die u laat. Maak daar vooral gebruik van.”
Dat laatste klopt inderdaad. Vorige week in een bui van meligheid alleen maar een foto geplaatst met als titel “˜Joint Promotion, maar dan letterlijk‘. Zoek maar eens in Google naar Joint Promotion. Het werkt dus wel.
Bron: Briskmag, jaargang 1 nummer 4
Een samenvatting van het artikel is hier te lezen. Voor € 1,30 is het hele artikel te downloaden. . . .