Vandaag wordt in Den Haag verder gepraat over de mediabegroting en toekomstplannen voor de Publieke Omroep. Zoals het er nu naar uitziet is een kamermeerderheid voor een reclamevrije omroep. VVD gaat zelfs nog een stap verder en zal voorstellen om ook Nederland 3 op te heffen. In dat geval krijgt het pleidooi voor het BBC-model, zoals eerder hier gehouden, navolging.
De schaarste aan commerciele zendtijd neemt dan toe, wat een stijging van de tarieven tot gevolg heeft. Adverteerders zijn daar over het algemeen niet blij mee, maar het kan op langere termijn cruciaal zijn voor de vitaliteit van de radio- en televisiemarkt. Daar zijn ook adverteerders mee gebaat. Het grote nadeel van het opheffen van STER-blokken is dat de adverteerders minder keuze hebben in het aanbod en dat kwaliteitsprofielen, waar de PO altijd sterk in is geweest, niet meer commercieel benut kunnen worden.
Het grote voordeel is dat er een zuivere concurrentie ontstaat op de radio- en televisiemarkt. Publieke omroepen worden betaald vanuit de overheid, de commercielen moeten zich zien te redden met de advertentie-opbrengsten. Als de publieke omroepen straks geen enkele commerciele binding hebben met de adverteerdersmarkt is de druk op de kijkcijfers ook minder en kan er (nog) meer kwaliteitsprogrammering worden ingezet. Dat kan uiteindelijk ook z’n invloed hebben op de totale markt.
Wordt vervolgd lijkt me.
De VVD moet beter haar huiswerk doen!
De BBC heeft MEER DAN 2 zenders.
Er is ook BBC 3 en BBC 4, BBC NEWS,
BBC HD, CBBC(kinderzender).
@Job:
BBC heeft maar 2 gewone zenders: BBC1 en BBC2
De rest zijn digitale zenders, die dus lang niet iedereen kan ontvangen.