In de periode 25 november tot en met 2 december 2005 heeft op Mediaonderzoek.nl een enquête gestaan, met daarin vragen over het bezoek en de waardering voor de site. Het primaire doel van de enquête was om de waardering voor de site te achterhalen en deze in relatie te brengen met de bezoekfrequentie. Secundair moest de enquête verbeterpunten voor de site opleveren. Het was uitdrukkelijk niet de bedoeling om bereik en/of profielen te achterhalen. Daarvoor is een ander type onderzoek nodig.
In totaal hebben 84 personen de enquête ingevuld, waarvan 76 een bruikbare respons opleverde. De onderstaande uitkomsten moeten dus met de nodige voorzichtigheid geïnterpreteerd worden.
Samenvatting resultaten
Uit de resultaten blijkt dat naarmate bezoekers vaker op Mediaonderzoek.nl komen de waardering voor de site stijgt. Het verband is haast lineair. De dagelijkse bezoekers geven een rapportcijfer 8,1. Zij die enkele keren per week komen een 8. Bezoekers die enkele keren per maand komen geven gemiddeld een 7,3. De ‘nu en dan’ een 7,2. Ook waren er 14 bezoekers die voor de eerste keer op de site waren. Zij gaven een 7.
Het gemiddelde rapportcijfers voor Mediaonderzoek.nl is een 7,4. ruim voldoende dus.
13% van de respondenten heeft de RSS-feed van Mediaonderzoek.nl geactiveerd. Zij geven een hoger cijfer dan zij die dat niet hebben gedaan. Een 8,1 versus 7,2. De respondenten die aangeven vanaf ‘nu wel’ de RSS-feed te activeren geven een 7,7.
Het tweede aspect betrof de verbeterpunten voor Mediaonderzoek.nl. 47% van de respondenten geeft aan dat er niks veranderd moet worden aan de site. ‘Ga zo door!’ gaven velen aan. Als er iets veranderd moet worden dan wil 17% meer diepgang in de artikelen en 12% wil meer artikelen. 4% geeft aan dat het meer variëteit wil in de artikelen. Een enkeling zou graag een wekelijkse nieuwsbrief willen ontvangen met de laatste berichten. Zij hebben de RSS-functie niet geactiveerd.
Enkele andere uitkomsten
De bezoekers van Mediaonderzoek.nl bestaan voor 20% uit personen die de site enkele keren per week of dagelijks bezoeken. 49% komt er zo ‘nu en dan’. 18% van de respondenten gaf aan dat ze voor de eerste keer op de site waren.
64% van de bezoekers zijn mannen. Zij zijn over het algemeen positiever over Mediaonderzoek.nl dan vrouwen. De mannen geven een 7,5, de vrouwen een 7,2. De mannen bezoeken de site frequenter dan vrouwen. Vandaar hun positievere oordeel. Geen van de vrouwen heeft de RSS geactiveerd of is dagelijkse bezoekster van Mediaonderzoek.nl.
De gemiddelde leeftijd van de Mediaonderzoek.nl bezoekers is 38. Naarmate men ouder wordt neemt de waardering voor de site toe. Tot 35 jaar is het rapportcijfer een 7,2, de groep daarboven geeft een 7,6.
De bekendheid van Mediaonderzoek.nl gaat blijkbaar veelal via collega’s. 29% zegt via collega’s van de site te hebben gehoord. 21% had er iets over gelezen en 14% was er ooit bij toeval gekomen. De score van Google (5%) is in dat kader wat laag. Tenzij men toevallig via Google op Mediaonderoek.nl kwam. Dan is het aannemelijker.
86% van de bezoekers heeft de RSS-functie van Mediaonderzoek.nl niet geactiveerd. Dat is opmerkelijk laag.
43% van de lezers ervaart Mediaonderzoek.nl als zeer nuttig. 42% ziet de site als bron voor nieuwtjes. 11% gaf als antwoord: “af en toe wel aardig.” Deze laatste groep gaf dan ook het laagste rapportcijfer (6,9). De eerste groep scoorde met een 7,7 het hoogste.
Conclusie
Gezien de uitkomsten van de enquête kan niet anders gesteld worden dat Mediaonderzoek.nl positief wordt ervaren door de bezoekers. Een 7,4 als gemiddeld cijfer en 49% geeft aan dat er niks aan veranderd hoef te worden.
Vooral de positieve correlatie tussen waardering en bezoekfrequentie stemt tot vreugde. Op zich ook een hele logische natuurlijk. Naarmate de content op een site je meer interesseert kom je er ook vaker en waardeer je een site hoger en beter. Toch is het altijd aardig als je dergelijke resultaten met een eenvoudige enquête boven water krijgt.
Zij die iets willen veranderen aan Mediaonderzoek.nl zien graag meer diepgang. Dat zou ik zelf ook graag willen, maar dan zou de tijdsinvestering op den duur gecompenseerd moeten worden. Met andere woorden: betaalde content. Tot nu toe is Mediaonderzoek.nl een gratis service-site van Het Media Loket. Dat moet ook zo blijven. Mocht de behoefte aan meer diepgang (lees: analyses en beschouwingen) groter worden dan zal ik de mogelijkheden van (deels) betaalde content verder onderzoeken. Voor wat betreft de twee andere suggesties (meer berichten en meer variëteit) zal ik nog eens nagaan in hoeverre het mogelijk is om meer ‘bloggers’ voor Mediaonderzoek.nl te interesseren. Per slot van rekening is het een open platform waarop iedereen die iets relevants te melden heeft kan posten.
Wordt vervolgd dus!