De gezamenlijke Nederlandse dagbladen committeren zich via Cebuco nogmaals voor minimaal 3 jaar aan het NOM-bereiksonderzoek. De dagbladen onderschrijven hiermee het belang van bereikscijfers als currency.
Het persbericht zegt hierover: “Voor dagbladen is het van essentieel belang dat er een media-currency gebruikt wordt in de markt die adverteerders en bureaus meer kan vertellen over de impact van dagbladen. In de doelstelling van Cebuco speelt het bereik en effectiviteit van dagbladen een cruciale rol.” Cees Polman, directeur Cebuco: “We hebben een aantal jaren geleden gekozen voor een Joint Industry Committee gevormd door PMA, BVA, NUV en Cebuco om een algemeen geaccepteerd bereiksonderzoek in de markt te zetten. Met NOM zijn we hierin geslaagd en hebben al het vertrouwen dat we met de huidige ontwikkelingen rondom de tender van dit onderzoek de positie van dit bereiksonderzoek nog meer gaan verstevigen”.
Bron: persbericht Cebuco
De nieuwswaarde van bovenstaand bericht krijgt opeens een andere dimensie. Zie ik net op de achterkant van Adformatie het bericht dat PCM het NOM-bereiksonderzoek blokkeert. PCM maakt op drie punten bezwaar tegen het onderzoek: 1. de cijfers van de gratis dagbladen Sp!ts en Metro zouden niet kloppen 2. de hoger opgeleiden zouden ondervertegenwoordigd zijn in het NOM-onderzoek en 3. er zou te weinig oor zijn voor het pleidooi om NOM een meer multimediaal karakter te geven (lees: gebruik van internet meten via NOM). NOM-directeur Irena Petric weet niets van een blokkade door PCM en geeft aan dat niet PCM gesprekspartner is in deze, maar het Cebuco.
Het was Cebuco die vanochtend het persbericht verstuurde. Blijkbaar is e.e.a. nu opgelost.