Uit de tweede meting van de DM Barometer blijkt dat de bestedingen aan direct marketing als onderdeel van het totale marketingbudget in het eerste kwartaal van 2006 met 44% zullen stijgen ten opzichte van een jaar geleden. Deze stijging zal vooral te zien zijn in viral marketing, RSS-marketing en weblogmarketing.
Aan deze tweede meting van de DM Barometer deden 133 marketeers mee. Aan de eerste editie werkten 226 respondenten mee. De barometer is een initiatief van Adforesult en permission-marketingbureau Mailmedia.
Het onderzoek laat opnieuw zien dat post, de eigen website en e-mailmarketing de belangrijkste dm-kanalen zijn. Post neemt 28% van het dm-budget voor z’n rekening, de eigen website 18%, en e-mailmarketing 15%. De respondenten verwachten komend kwartaal weer meer geld aan e-mailmarketing te besteden (verwachting vierde kwartaal 2005: 13 procent). Post, website en e-mailmarketing vormen nu 61% van het budget. Een kwartaal eerder was dat 57%.
Een kwart van de marketeers gaat in 2006 viral marketing inzetten. Daarop volgen RSS (21%) en weblogs (20%). In het afgelopen kwartaal gaf nog maar 7% aan met RSS aan de slag te zullen gaan. Viral marketing stond op dat moment op 13% en weblogs op 11%.
Een nieuwe vraag in het onderzoek was dit keer de openingsratio en klikratio van acties op eigen e-mailbestanden. Voor zowel de e-mailnieuwsbrief als de actiemailing geldt dat slechts een kwart van de respondenten de mailing opent. Vervolgens klikt maar liefst 15% door.
Via Marketingfacts