In het bedrijfsleven is men drukdoende met de ontwikkeling van promoties die inhaken op het WK Voetbal in Duitsland. Dat leidt vaak tot vragen als ‘hoe succesvol wordt deze WK-actie’, ‘hoeveel premiums moet ik bestellen’ of ‘welke van de beschikbare concepten heeft de grootste slagingskans’.
Om deze en andere vragen te beantwoorden hebben Trendbox en Arthouse de Oranje Barometer pretest methodiek ontwikkeld. Gewerkt wordt met een panel van consumenten, die ingedeeld worden naar hun mate van Oranje beleving. Het panel vormt de basis van het pretest onderzoek, waarin binnen 7 werkdagen een actieconcept geëvalueerd kan worden. De pretestresultaten worden vergeleken met een Oranje-benchmark van eerdere EK- en WK-acties, die de afgelopen jaren reeds gemeten zijn.
Ruim vijftig acties uit verschillende markten vormen het vergelijkingskader voor deze methode. Onderzoekscriteria vormen de aantrekkelijkheid van het aanbod, de (Oranje-) sympathie, de passendheid bij het merk, de mate van vernieuwendheid en de initiële deelnamebereidheid. Tevens worden de (concept-)promoties in een open en kwalitatieve vorm door de consument becommentarieerd.
Door deze nieuwe pretest mogelijkheid kan vooraf een betrouwbare indicatie gegeven worden van het te verwachten resultaat. De richtprijs voor deze Oranje Barometer pretest bij n=250 respondenten kon natuurlijk niet anders zijn dan € 2.006,- , exclusief BTW.