Op de website van het Cebuco valt te lezen dat het advertentievolume van de dagbladen een flink herstel heeft laten zien in het laatste kwartaal van 2005. Het bericht meldt: “Het vierde kwartaal van 2005 kent een spectaculaire groei van 13% van het advertentievolume. We moeten teruggaan tot 1998 om dergelijke cijfers te vinden.” De spectaculaire toename van het advertentievolume is vooral te danken aan een stijging van het volume aan personeelsadvertenties (+ 43%) en het volume aan nationale advertenties (+15%). Hierbij waren het vooral de regionale dagbladen die het voortouw namen. Het ‘nationale volume’ (zo heet dat in jargon) steeg hier met 21%. Bij de landelijke dagbladen was dit slechts 2%.
Verder meldt het bericht: “Opvallend is dat het rubrieksadvertentievolume, een categorie die 26 kwartalen op rij te kampen heeft gehad met negatieve cijfers, een dubbelcijferig groeicijfer laat zien (+ 12%).” (Ter info: 26 kwartalen is meer dan zes jaar.)
De toename van het advertentievolume in het vierde kwartaal maakt dat over het hele jaar bekeken het advertentievolume in de dagbladen met 4% is gestegen. Gesplitst naar landelijk en regionaal betekent dit een toename van 4% in de landelijke dagbladen en 3% in de regionale dagbladen. De laatste keer dat het advertentievolume op jaarbasis in de landelijke dagbladen met een dergelijk percentage toenam was in het jaar 2000. Voor de regionale dagbladen geldt het jaar 1998 (14%). De cijfers op totaalniveau staan in onderstaande grafiek.
Het ziet er natuurlijk prachtig uit zo’n opgaande lijn in 2005, maar vergis je niet hoeveel de dagbladen de afgelopen jaren hebben ingeleverd. Drie jaar op rij met een omzetdaling van telkens zo’n 10% gaat je niet in de koude kleren zitten. Er zijn echt miljoenen verdwenen naar concurrerende kanalen. Vooral internet (rubrieksadverenties en personeelsadvertenties). Het herstel zoals zich dat nu aandient is vooralsnog een eerste compensatie voor de miljoenenverliezen van de afgelopen jaren.