Vandaag in de Gooi en Eemlander (papier) een interessant artikel over een onderzoek naar de digitale dagbladen in Europa. Het betreft een project van communicatiewetenschapper Richard van der Wurff (UvA), die het onderzoek begeleidde. In totaal ging het om 28 onderzoekers uit 16 landen. Van der Wurff concludeert dat de online dagbladen na tien jaar nog steeds een kopie zijn van de papieren versie. Alleen de presentatie is anders. Op de homepage staan kleine stukjes van waaruit je kan doorklikken. Het gebruik van hyperlinks is in de ogen van Van der Wurff zeer beperkt.
Los van het oordeel over de kranten geeft Van der Wurff ook een aantal interessante bespiegelingen over de toekomst van de media. “De grenzen vervagen tussen print, internet en televisie.”
Van der Wurff verwacht dat de daling van de oplages van kranten snel zal gaan de komende jaren. Er komt een generatie aan die gewend is informatie te halen uit gratis kranten, internet en televisie. “Die generatie gaat heel anders met nieuws om. Bij print bepaalt de redactie in sterke mate wat het nieuws is, wat jemoet lezen. Mensen die op internet nieuws zoeken lezen veel meer waar ze persoonlijk in geinteresseerd zijn. Ze slaan het belangrijke nieuws veel sneller over.”
Het algemene nieuws zal in de toekomst gratis worden, zo stelt de wetenschapper. Waar je voor gaat betalen zijn de extra’s en de achtergrondinformatie. Daar willen mensen wel voor betalen. Je betaalt dan een vast bedrag per jaar aan een ‘mediabedrijf’ en daarvoor krijg je radio, televisie, een nieuwssite en een papieren krant op de dagen dat jij dat wilt. Print on demand dus. “Dat zal betekenen dat de papieren kranten lezers verliezen. Wellicht blijven er weekendkranten over die gaan concurreren met opiniebladen. Daar gaat het naartoe, denk ik. Het zal niet lang meer duren.”
Bron: Gooi en Eemlander, 18 februari 2006, “De krant op aanvraag komt heel dichtbij”.
Een vast bedrag aan 1 mediabedrijf? Wat een onzin. Trends zijn gericht op fragmantatie, versplintering en diversifiëring. Kijk naar weblogs en podcasting; door het internet zijn distributiekosten een fractie van wat ze voorheen waren, en je ziet dat het aanbod verveelvuldigt en mediagebruikers een steeds uitgebreider menu tot zich nemen. Onvoorstelbaar dat je op basis van een analyse van media-trends verwacht dat mensen zich zullen binden aan grote mediabedrijven die je een op maat gesneden mediapakket geven.
Een vast bedrag aan 1 mediabedrijf? Wat een onzin. Trends zijn gericht op fragmantatie, versplintering en diversifiëring. Kijk naar weblogs en podcasting; door het internet zijn distributiekosten een fractie van wat ze voorheen waren, en je ziet dat het aanbod verveelvuldigt en mediagebruikers een steeds uitgebreider menu tot zich nemen. Onvoorstelbaar dat je op basis van een analyse van media-trends verwacht dat mensen zich zullen binden aan grote mediabedrijven die je een op maat gesneden mediapakket geven.