Vandaag ging de nieuwe campagne van KPN van start. Onder het mom ‘KPN sluit je aan’ werd een nieuwe fase voor KPN ingeluid, waarin internet en televisie een even belangrijke rol gaan spelen als telefonie. Marketing en distributie zijn de nieuwe speerpunten volgens het persbericht.
Huh, denkt u, dit is toch Mediaonderzoek.nl en geen Marketingfacts? Klopt, maar KPN publiceerde vandaag ook een onderzoek dat de nieuwe strategie onderbouwt. Althans dat vermoed ik. In het onderzoek, dat uitgevoerd is door Motivaction, geeft 69% van de Nederlanders aan dat internet ondertussen onmisbaar is geworden in hun leven en 62% kan niet meer zonder e-mail.
Volgens het onderzoek is een groot deel van de Nederlanders geïnteresseerd in ontwikkelingen op het gebied van de drie kernmarkten van KPN. Een paar cijfers:
– 53% van de Nederlanders is nieuwsgierig naar en geïnteresseerd in nieuwe technologische ontwikkelingen op het gebied van telefonie, internet en televisie; slechts 12% geeft aan hierin niet geïnteresseerd te zijn.
– 28% van de Nederlanders zegt zelfs actief uit te kijken naar de nieuwe ontwikkelingen.
– Slechts een zeer kleine groep van 4% van de Nederlanders wil dat alles op het gebied van communicatiemiddelen bij het oude blijft.
Dit vertaalt zich volgens de onderzoekers ook in een belangstelling voor nieuwe producten:
– 39% van de bevolking vindt dat het leuk is om nieuwe producten op het gebied van telefoon, internet en televisie uit te proberen.
– Eenzelfde groep van ca. 40% zegt ook specifiek geïnteresseerd te zijn in de nieuwste ontwikkelingen, zoals:
– tv via breedbandinternet (36%)
– telefoon via internet (76%)
– beeldtelefoon (38%)
– mobieltje gebruiken als betaalpas (39%)
Verder zegt het rapport: “Verder is er een substantiële minderheid van de Nederlanders die moeite heeft om de ontwikkelingen bij te houden. Deze groep vindt het aanbod onoverzichtelijk. Bij hen leidt dit tot een gevoel van onvermogen en stress: men moet te veel tijd besteden aan het kiezen binnen het aanbod en men is bang om een verkeerde keuze te
maken. Ook bij deze groep ligt er een kans voor de aanbieders van diensten: er is een markt voor aanbieders die helderheid scheppen, die het directe nut aantonen en die de consument goede ondersteuning bieden.”
Ten behoeve van dit onderzoek zijn ruim 1.000 Nederlanders tussen de 15 en de 65 jaar ondervraagd. Het onderzoek is uitgevoerd in het Motivaction StemPunt-panel, een internet-accesspanel dat op achtergrondvariabelen een representatieve afspiegeling vormt van de Nederlandse bevolking.