De afgelopen maand bereikten mij diverse signalen waaruit een hoge mate van effectiviteit blijkt van dit weblog. Cijfers die ik tot voor kort eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden. Ik noem u een drietal voorbeelden. Interview/NSS belde onlangs om te vragen of ik een hyperlink in een artikel iets kon aanpassen. Ze hadden gezien dat er nogal veel verkeer uit dat artikel kwam en de nieuwe doorlink zou beter werken. Geen punt. Toen ik vroeg hoeveel doorkliks er gemeten waren bleken dat 170 te zijn, terwijl het artikel op dat moment nog maar 350 keer was gelezen. Dus ruim 50% van de lezers klikt door naar de bron.
Het tweede voorbeeld is vergelijkbaar. Het betreft het artikel over KLO en het onderzoek naar het toekomstperspectief van radio. De bijbehorende presentatie kreeg ik toen van KLO en staat op mijn webserver omdat KLO nog geen online plek heeft voor dit soort onderzoeken (komt er overigens wel aan). Het artikel is nu 465 keer gelezen en de presentatie is 281 keer gedownload. Laten we de conversie hier op 60% houden.
Het derde voorbeeld is een verkapte personeelsadvertentie van RTL Nederland. Andy Santegoeds (RTL) mailde me twee weken geleden of ik iemand wist voor de desbetreffende vacature. Ik stelde toen voor om een artikeltje te plaatsen op Mediaonderzoek.nl omdat ik overtuigd was van de kwaliteit van het lezerspubliek alhier. Dat heeft Andy geweten. Binnen de kortste keren stond het ‘nieuws’ over het kenniscentrum overal en nergens tot en met de papieren Adformatie van vorige week aan toe. Intern moest Andy zelfs aan de communicatie-directeur uitleggen waarom er opeens zoveel gebeld werd over dat kenniscentrum.
Het belangrijkste is dat er nu een ruime keuze aan kandidaten is. Kandidaten die volgens RTL “zeer hoog gekwalificeerd zijn” en voor een deel via Mediaonderzoek.nl zijn binnengekomen. De vacature stond ook bij een gerenommeerde vacaturebank, maar had tot nog toe geen respons opgeleverd.
Zo maar een paar voorbeelden van wat er via een eenvoudig weblog als dit kan gebeuren.
Ik wist het wel 😉