column
Het blijft een raar werkwoord dat “˜bloggen‘. Blokken doe je voor een examen, maar bloggen? Is dat berichten plaatsen op een weblog? Een weblog vullen met informatie? Ik zou het niet weten.
Ik blog ook, maar “˜k wist dat nooit. Ze zeggen dat ik een weblog heb, maar in mijn ogen is het gewoon een website. Hij wordt iets vaker dan een gemiddelde site geupdate, de informatie is heel specifiek, je kan er op reageren en er zit een CMS-pakketje achter die de boel mooi ordent. Dan heb je een weblog en ben je een blogger. Soit. Het beestje moet toch een naam hebben.
Bloggen is hot. Als je de cijfers mag geloven komt er elke seconde een weblog bij. Technorati, beroemd van het snuffelen in andermans weblogs, maakte onlangs bekend dat 50% van de blogs na drie maanden nog steeds onderhouden wordt. Per dag worden 1,2 miljoen berichten gepost. Dat zijn er 50.000 per uur. Daar kan je een krant mee vullen . . .
Soms denk ik wel eens dat er meer blogs dan lezers zijn. Er zouden 200 miljoen weblogs zijn in een populatie van 1 miljard internetgebruikers. Dat is één weblog per vijf internetgebruikers. Ook is bekend dat één op de vijf gebruikers wel eens een weblog bezoekt of leest. Zouden dat dezelfde mensen zijn? Lezen ze alleen hun eigen blog? Dat zal toch niet?
Nee, gelukkig niet. Bloggen is een zeer laagdrempelige manier om informatie online te plaatsen en te delen met anderen. Daarbij is het aantal lezers niet van belang. Eén lezer is al genoeg voor een dialoog en meerdere lezers kunnen die dialoog alleen maar verrijken. En dat gebeurt steeds meer. Een weblog is daarmee een belangrijke verzamelplaats van kennis en informatie, zeker als zo‘n weblog onderwerpspecifiek is. In sommige gevallen is de discussie naar aanleiding van een post zelfs interessanter dan de post zelf. Dat maakt een weblog zo aantrekkelijk en dynamisch. Dat lukt niet met papier.
Deze column is eerder geplaatst in het nulnummer van start.log, de eerste Nederlandse weblogkrant