“>Volgens een onderzoek van NRp-Dagbladen weten vrouwen ongeveer net zoveel van voetbalspelregels als mannen. De onderzoekers hebben hiervoor meerdere voetbalsituaties voorgelegd aan de respondenten. Het gemiddelde verschil tussen man en vrouw is nog geen 16%. Bij een aantal vragen is het verschil maar 5%. Gerda Bastet van NRp Dagbladen: “Erg opmerkelijk is dat een kwart van de mannen niet weet wat buitenspel is. Het verschil is dus veel minder groot dan altijd is aangenomen.”
Verder blijkt dat de traditionele rolverdeling tussen de man en vrouw naast de kennis over voetbal niet veel veranderd is: de vrouwen maken in de rust de hapjes klaar. Een ander resultaat uit het onderzoek is dat bijna de helft van de WK-kijkers tijdens het voetbal meer geld gaat uitgeven aan bier. Ruim een kwart van de voetballiefhebbers haalt extra frituur- en borrelhappen in huis. Tevens eet 11% meer kant-en-klaar maaltijden tijdens het WK-toernooi.
Na televisie zijn de dagbladen het belangrijkste medium tijdens het WK deze zomer. 45% van de regionaal dagbladlezers leest zijn krant gedurende deze periode extra aandachtig, tegenover 34% van niet-regionale dagbladlezers. De lezers van regionale dagbladen zijn tevens optimistischer gesteld: 28% gelooft dat Nederland de finale haalt tijdens het WK, tegenover 25% van de lezers van landelijke dagbladen.
Van alle WK-kijkers zijn de lezers van regionale kranten het meest betrokken zijn bij het toernooi. Niet vreemd volgens Bastet. “Er is natuurlijk altijd al een grote interesse in regionale gebeurtenissen geweest. Veel mensen voelen zich dan ook betrokken bij regionale sportclubs. Tijdens het WK zet de liefde voor deze clubs zich om in vaderlandsliefde.”
Tot slot blijkt dat 83% van de Nederlanders thuis het WK volgt tegen slechts 4% dat van plan is in het café te kijken.
Het online onderzoek (n=500) is in de tweede week van januari uitgevoerd door Intomart/ GfK, in opdracht van NRp Dagbladen.
visual: de meiden van oranje