Vandaag is de NOM Folder Monitor gepubliceerd. Het is de opvolger van Thuis Binnen Bereik en verschaft inzicht in het bereik, waardering en effectiviteit van de huis-aan-huisfolder. Met de nieuwe editie van het bereiksonderzoek hebben we niet alleen inzicht in het papieren folderbereik (wekelijks 11,5 miljoen Nederlanders), maar ook het digitale bereik (3,8 miljoen Nederlanders). Een kwart van de Nederlanders leest zowel papieren als digitale folders. Gemiddeld wordt aan het lezen van folders (papier en digitaal) 17 minuten* per week besteed. Bijna twee derde overweegt een aankoop na het lezen van folders, 48% koopt regelmatig een aanbieding uit de folders. Het folderonderzoek is uitgevoerd door GfK en is vandaag in Amsterdam gepresenteerd door DDMA Businessgroep Verspreidingen.
Nog wat resultaten: Voor bijna driekwart van de Nederlanders zijn folders vooral handig en informatief. Voor 40% bepalen folders zelfs hun boodschappenlijstje. De huis-aan-huisfolders zijn niet alleen leuk om te lezen maar worden ook als een moment van ontspanning gezien (52%). Met name de avond is een favoriet moment om de folders erbij te pakken (41%). Voor ruim de helft van de Nederlanders zou het zelfs een groot gemis zijn als de folders niet meer zouden verschijnen.
Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.
Deze infographic geeft in één oogopslag een samenvatting van de belangrijkste resultaten.
De resultaten van de NOM Folder Monitor zijn representatief voor de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder met toegang tot internet, folderlezers én niet-folderlezers. 6.643 respondenten hebben de vragenlijst ingevuld.
*Overigens is de gemiddelde leestijd wel behoorlijk gedaald. In het oude onderzoek werd een leestijd van drie kwartier per week geclaimd. Nu is dat 17 minuten. ’t Kan zijn dat de digitale folder de leestijd naar beneden haalt, maar de wijze van berekenen kan ook verschillen. Het ligt er namelijk aan of je het gemiddelde van iedereen neemt of van alleen de lezers. In het laatste geval komt de leestijd veel hoger uit.
UPDATE Navraag bij NOM over de verschillen in leestijd leverde het volgende antwoord: Er zijn verschillen in de twee onderzoeken die dit kunnen verklaren. Ten eerste hebben we nu een representatieve steekproef van alle personen van 13 jaar en oude met internettoegang, vroeger was dat een selectie aan huishoudens waarbij het zeker was dat ze folders ontvangen (geen sticker). Je zou kunnen zeggen dat het om ‘folder liefhebbers’ ging. Ten tweede is dit nu een gemiddelde leestijd per persoon, vroeger was dat per huishouden. En als derde gaat het hier om alle folders, dus inderdaad ook digitale folders.
Naar mijn mening was TBB een personensteekproef en de leestijd niet op huishouden maar op een persoon gebaseerd. In het oude onderzoek leidde overigens de gemiddelde leestijd over het algemeen tot veel ongeloof. Ik denk dat de verklaring, voor zover die er is, meer zit in de genoemde berekening. Ook niet lezers en lezers met een drukwerksticker adres zijn meegenomen in de berekening van het gemiddelde.
Een ander groot verschil is het netto bereik (misschien nog iets belangrijker), nu 88% voor de papieren folder in TBB ik meen 51% in de laatste rapportage. Dank dat hier een geheel andere bereikdefinitie en -berekening debet aan is.
Het maakt inderdaad uit of je het bereik per gemiddelde folder neemt (zoals in TBB) of het bereik van minimaal één folder zoals in de FM.