GfK publiceerde zojuist de nieuwste uitkomsten van ‘Trends in digitale media’ en daaruit blijkt dat de groei uit de tabletmarkt is. Een jaar geleden noteerde de onderzoekers van GfK nog een groei van 10%, nu is die zo goed als verdwenen. Alleen in de oudere doelgroep is nog sprake van een toename, maar ook daar heeft inmiddels al meer dan de helft een tablet. In totaal zijn er nu 7,4 miljoen tablets in Nederland. Best veel als je bedenkt dat de introductie 4 jaar geleden was. Het aantal mensen dat een smartphone bezit is eveneens stabiel gebleven ten opzichte van eind 2013. Ruim 9 miljoen Nederlanders (70%) is op dit moment in het bezit van een smartphone.
Niet alleen het aantal apparaten stabiliseert, ook het gebruik ervan. De grotere social mediakanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn zijn qua aantal bezoeken en posts gelijk gebleven.
Instagram en Snapchat zitten wat dieper in de jonge doelgroep. In totaal heeft 12% van de Nederlanders een actief account op Instagram en 6% een actief account op Snapchat, maar onder de 13-17 jarigen is dit respectievelijk 44% en 43%. 87% van de jongeren heeft een Facebook account waar ze actief gebruik van maken.
GfK bericht verder dat de video- en muziekmarkt op dit moment een omslagpunt kent, waarbij de digitale omzet groter is dan de verkopen van het fysieke product (Bron: GfK Retail Panel). Inmiddels maakt ruim een derde van de Nederlandse bevolking gebruik van een of meerdere Video on Demand (VoD) diensten. Met name onder 18-34 jarigen is VoD populair en maakt 45% er gebruik van. De televisie is met 74% het meest gebruikte device voor VoD. Opvallend is dat bijna de helft van de bekeken films afkomstig is uit een abonnementsvorm terwijl dit voor series al op ruim 80% ligt. Zogenaamde ‘all you can watch’ abonnementen dragen hier toe bij zoals Netflix, HBO en RTL Videoland.
Eveneens een derde (33%) maakt gebruik van een of meer muziek streamingdiensten. Ook hier geldt dat met name de populariteit onder jongeren (13-17 jr) groot is. 60% gebruikt muziek streaming diensten. Laptop en smartphone worden het meest gebruikt voor het streamen van muziek. De groei van streaming is dusdanig dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden.
Visual via Computerworld.com