De branche-organisatie van de beurzen en tentoonstellingen in Nederland (Fbtn) heeft recent een onderzoek gehouden onder 544 bedrijven om na te gaan in welke mate deze bedrijven deelnamen aan beurzen en welke media zij nog meer inschakelen. Het onderzoek bestond uit twee delen. Het eerste deel betrof een representatieve steekproef onder Nederlandse bedrijven met 5 of meer werknemers. Het tweede deel van het onderzoek was afgestemd op de Nederlandse exposant, waar aan bijna 500 verantwoordelijken voor beursdeelname hebben meegewerkt. Het onderzoek is vooral uitgevoerd met het doel om inzicht te verwerven in de beweegredenen van het bedrijfsleven om deel te nemen aan beurzen. Tegelijk geeft het de branche ook een kijk op de wijze waarop die beursdeelnames beleefd worden.
Uit het onderzoek blijkt dat bijna vier op de tien bedrijven in Nederland regelmatig gebruik maken van beurzen. Hoe groter het bedrijf, des te eerder zal beurzen worden ingezet als communicatie instrument. Bij bedrijven met meer dan 100 werknemers is dat percentage zelfs 63%.
In een eerder onderzoek (Beurzen in de Branding, 1993) was nog slechts 24% van het bedrijfsleven geregeld betrokken bij deelname aan beurzen. Uit het onderzoek blijkt ook dat persoonlijke verkoop veruit het meest gehanteerde marketingcommunicatie-instrument is (63%). Internet is met 50% een goede tweede.
Interessant is te zien hoe exposanten naast hun beursdeelname vooral internet (80%) en persoonlijke verkoop (72%) inzetten als marketingcommunicatie instrument. Adverteren scoort 62% en direct marketing 49%. Per gebruikersgroep is gevraagd naar het belang dat aan het ingezette marketingcommunicatie instrument wordt gehecht. Hoog scoren persoonlijke verkoop, bedrijfsevenement in eigen huis (wel laag gebruikt), internet, reclame op radio en televisie en public relations. Ook het belang dat men aan beurzen hecht, is hoog. Sponsoring, vierde als het gaat om gebruik, scoort het laagst in belang.
Kijkend naar de toekomst geven exposanten de grootste kansen opnieuw aan internet (88%), gevolgd door persoonlijke verkoop, public relations, direct marketing en beurzen. Onderaan treffen we sponsoring, congressen, reclame op radio en televisie, buitenreclame en adverteren in dagbladen.