Een paar jaar lang wordt al geroepen dat ‘dit jaar’ het jaar van mobiel wordt (2009, 2010, 2011, 2012, 2013 en 2014). Maar van een echt ‘doorbraakjaar’ is het nooit gekomen. Mobiel is er al die tijd stiekem in gesluimerd met als resultaat dat de consument op en top is uitgerust met allerhande devices. Uit het DDMM-onderzoek weten we dat de surftijd op de smartphone en tablet samen groter is dan de surftijd op de PC. Vooral de jongeren weten wel raad met de smartphone. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de marketingpraktijk. MobileMarketing.nl, onderdeel van Adformatie, bracht die veranderingen in kaart en publiceerde vanochtend samen met MediaScience de derde editie van de Mobile Marketing Monitor.
In het onderzoek zijn ruim 100 adverteerders ondervraagd over hun visie en inspanningen ten aanzien van mobile marketing. Deze 100 zijn representatief voor de top 500 adverteerders in Nederland. De voorhoede zeg maar. Uit het onderzoek blijkt dat de belangstelling onder marketeers voor mobile nog steeds groeit. Liefst 90% van de ondervraagde adverteerders heeft het afgelopen jaar mobile marketing ingezet. Dit resultaat is zelf nog iets hoger uit dan de voorspelling die de marketeers vorige jaar deden, toen 86% van de respondenten aangaf van plan te zijn om mobile te gaan inzetten. Voor het komende jaar verwacht 93% van de adverteerders mobile marketing te gaan inzetten.
Een andere conclusie uit het onderzoek, is dat adverteerders mobile steeds meer inzetten als een geïntegreerd onderdeel van de marketingmix. Inmiddels is dit bij 66% van de adverteerders het geval, tegen 42% twee jaar geleden. Van de marketeers die mobile nog niet hebben geïntegreerd, zegt 85% dit komend jaar te willen realiseren. Het aandeel adverteerders dat mobile ‘ad-hoc’ of ‘experimenteel’ inzet, neemt daarvoor verder af (van 34% naar 12%).
De groeiende belangstelling van adverteerders heeft tot gevolg dat er ook meer geld gaat naar mobile marketing. Ruim de helft van de adverteerders geeft aan over een hoger budget voor mobile te beschikken. 10% besteedt meer dan 40% van de totale marketing uitgaven inmiddels aan mobiel. Overigens maken veel bedrijven budgettair geen onderscheid tussen online en mobile; bij 54% van de adverteerders is mobile onderdeel van het online budget.
Mobile marketing is natuurlijk een hele mooie term, maar de meest ingezette vorm van mobile marketing is gewoon advertising, lees: banners. Bij 69% van de marketeers die mobile marketing inzetten is dit in de vorm van mobile banners. Na advertising is de mobile app het meest ingezet, maar de populariteit daarvan neemt af. Ruim de helft (55%) van de marketeers die aan het onderzoek hebben meegewerkt, geeft aan over één of meer apps te beschikken. Vorig jaar was dat nog 78%. Hetzelfde zien we bij de QR-code. Nog maar 20% van de adverteerders gebruikt wel eens QR-codes. Dat is 12% minder dan het jaar ervoor. Augmented Reality (AR) maakt een nog sterker daling door. Werd AR vorig jaar nog ingezet door 14% van de respondenten, dit jaar is dit 5,2%.
De responsive website zal volgens de onderzoekers wel aan populariteit toenemen de komende tijd.
De Mobile Marketing Monitor is hier te downloaden.
Visual via Eleventy Group.
Jammer dat er minder belangstelling is voor de QR code, want het is toch de meest effectieve en bekende verbinder tussen de offline en online wereld. Ik wijd het aan onvoldoende kennis van de mogelijkheden, zowel qua content, techniek en design. Ook zie ik praktisch nooit een knallende ‘call to action’ bij de QR code staan. Ja, als je alleen maar naar een homepage verwijst, dan zou ik daar inderdaad maar niet al te veel drukte over maken als marketeer. Je kon er nog wel eens op afgerekend worden. Marketeers, duik in de materie, laat je bijpraten over de mogelijkheden door de specialisten. Wat te denken van dynamische QR codes, en de Smart QR code. Wil hier geen reclame voor maken, maar er zijn zoveel meer nuttige toepassingen te bedenken die wél toegevoegde waarde bieden, waar de consument wel blij van wordt.