Het Commissariaat van de Media (CvdM) onderzoekt en bewaakt al ruim 25 jaar de pluriformiteit van het Nederlandse media-aanbod. Het brengt met enige regelmaat deelmarkten in kaart en kijkt of er sprake is van concentratie, dan wel de door het bureau zo gewenste pluriformiteit. De deelmarkten die CsdM definieert zijn radio, televisie, tijdschriften, dagbladen, internet en distributie. In de nieuwste uitgave van de de Mediamonitor, vandaag vers op de mat, laat het CvdM zijn licht schijnen op het aanbod van de televisiepakketten. Het stelde zichzelf de onderzoeksvraag of wij wel tevreden zijn met het aanbod. En wat blijkt? We zijn uiterst tevreden over het aanbod en vooral de diversiteit is een belangrijke drijfveer achter die tevredenheid. Het onderzoek naar de tevredenheid is niet de enige content die CvdM aanbiedt in de Mediamonitor Het beschrijft in ruim 160 pagina’s in goed leesbare teksten en veel tabellen en grafieken de ontwikkelingen in de genoemde deelmarkten. Dat maakt de monitor tot een handig naslagwerk. Leestip dus.