Kijk, dat is een mooi stukje ondernemerschap. Validators gaat het instrument Communications Analytics (CA) verzelfstandigen om ze een expansie naar het buitenland te versnellen en strategische samenwerkingen beter aan te kunnen gaan. Vorig jaar werd CA met een internationale ESOMAR award genomineerd voor het meest veelbelovende reclame-effectonderzoek wereldwijd. Sindsdien is meer dan € 130 mln. aan mediacampagnes geanalyseerd voor ruim 20 adverteerders. In 2012 startte CA met het ontwikkelen van een online software platform dat door middel van econometrische algoritmes en marketingdata de effectiviteit van offline media net zo meetbaar maakt als dat van online media met webstatistieken. Het platform maakt onder andere de synergetische effecten tussen offline media en online media (bijv. AdWords) meetbaar. Bovendien berekent het de absolute waarde van de media-inzet en de zogenaamde onzichtbare 50% ‘waste’ in de campagne (het inefficiënt besteedde mediabudget).
De methode is dankzij het online software platform voor elke adverteerder in elk land inzetbaar mits informatie over mediabereik beschikbaar is. Het is erg geschikt voor strategische marketing en media consultancy. Komend jaar zal CA op zoek gaan naar internationale partnerships en strategische allianties.
Martin Leeflang (CEO): “Met deze verzelfstandiging willen we nog meer de focus leggen op media-efficiency met innovatief data gedreven onderzoek. We verwachten dat in de komende jaren de markt van reclame- en media-effectonderzoek voor meer dan 50% bestaat uit het verzamelen van bestaande data en bewerkingen met slimme algoritmes. Hierop speelt Communication Analytics in.”
Uit het juryrapport van Esomar bleek vorig jaar al de waardering voor CA. Het genomineerde onderzoek is gekozen uit meer dan 100 internationale papers uit 14 verschillende landen. De jury van ESOMAR zegt: “Dankzij Communication Analytics hebben adverteerders een ROI-onderzoek dat (offline) media op euro-effect meetbaar maakt en dat is waar veel adverteerders en media-exploitanten op zitten te wachten.”
De ingezonden case is gebaseerd op data van 16 klanten en met € 45 miljoen aan campagnes. In 2011 startte de zoektocht naar deze methode en hiervoor is eigen software platform gebouwd. De campagne van Ticketveiling werd in de Esomar case uitgewerkt.