Gisteravond zijn de AMMA’s uitgereikt in een uitverkocht Theater Amsterdam. Temidden van de adverteerder van het jaar, het mediabureau van het jaar, de exploitant van het jaar, YIM Mediatalent van het jaar en vele andere prijzen werd ook de AMMA voor het beste mediaonderzoek uitgereikt. Dit jaar viel Carat in de prijzen met Focus on Teens. In het kielzog gingen ook GfK, SMALL en Pointlogic mee op het podium. Dit vanwege hun betrokkenheid in het project. GfK was overigens ook bij de andere genomineerden betrokken, of zelfs hoofdgenomineerde ingeval van het online bereiksonderzoek GfK DAM, voorheen ook wel bekend als DDMM. Het aantal inzendingen is dit jaar minder dan de laatste jaren. Volgens de AMMA-commissie is dit een direct gevolg van de continue aanscherping van de beoordelingscriteria en categorieën en het kwalitatief stijgende niveau van cases door de jaren heen. Er wordt nu selectiever en kritischer gekeken naar de mogelijke ‘winkans’.
Na de break staan alle winnaars nog even op een rij en uiteraard allemaal van harte met deze mooie prijs!
De winnaars van de AMMA-awards 2015 zijn:
Beste Interactieve Mediastrategie: Ikea Pinterest kamer – MEC, PR bureau NewsLab
Beste Creatieve Gebruik van een Medium: Microsoft IE meets 22tracks – UM, Vice Media
Beste Mediastrategie: ING Financieel Fit – Mindshare, JWT Amsterdam
Media-adverteerder van het jaar: Jumbo – UM
Media-exploitant van het jaar: RTL Nederland
Mediabureau van het jaar: Starcom
YIM Mediatalent van het jaar: Bobbie Hollanders – Spring Creek
Carl Lipp-prijs (Mediavertegenwoordiger van het jaar) Fanneke Schoemaker-Krol – SBS
Beste Media-innovatie: Programmatic digital out of home advertising – Cadreon, My Adbooker, CS Digital Media, Platform161
Hans du Chatinier-prijs: Carat Focus on Teens – Carat, GfK, SMALL, Pointlogic
Met dank aan Mervyn Brookson voor de foto 😉