Uit de nieuwe Hotspot van Carat blijkt dat de mediabestedingen rondom het WK Voetbal zo’n € 22 miljoen gaan bedragen. Carat: “De verkoop kwam wat moeilijk op gang, maar de blokken rondom de wedstrijden van het Nederlandse elftal zijn nagenoeg uitverkocht. De STER spreekt over een bezettingsgraad voor het hele toernooi van 90%. Maar dat lijkt wat hoog geschat. Er blijkt nog steeds reclamezendtijd voorradig.”
De ware stormloop is uitgebleven, maar voor de wedstrijden van het Nederlandse Elftal loopt adverterend Nederland wel warm. Zo is de topper Argentinië- Nederland compleet uitverkocht. En terecht, het is ook een mooi moment om heel Nederland in een keer te bereiken. Maar wat kost het nu om rond het Nederlandse elftal te adverteren? Nou, dat is niet goedkoop. Zo is een adverteerder voor een 30 seconden commercial in de poule wedstrijd bruto circa € 75.000 tot € 85.000 kwijt. Komen onze jongens tot de eindstrijd, dan betaalt de adverteerder voor 30 seconden in de rust bruto € 100.000. Een absoluut record!
De eerder genoemde € 22 miljoen is een projectie vanuit eerdere toernooien. Carat: “Trekken we de totale mediabestedingen van de vorige toernooien door naar de huidige situatie dan verwachten we dat adverterend Nederland circa € 22 miljoen zal besteden voorafgaand en tijdens het WK voetbal.”
Op jaarbasis wordt netto zo’n € 4,3 miljard besteed aan media, dus de impuls van het WK zou in de berekening van Carat hooguit 0,5% zijn.
Verder in de Hotspot veel feiten en cijfers over het WK. Voor de echte freaks dus. Het meest opvallende vind ik de tabel met alle toernooien vanaf 1930 met daarin het gastland en de winnaar van het toernooi. Van de zeventien toernooien heeft het gastland zes keer gewonnen. Dat is 35%. Ik vind dat hoog.
Bron: Hotspot WK 2006, Carat
Reacties