Vandaag publiceerde SPOT de bestedingscijfers van televisie over de eerste helft van 2015. Zowel de bestedingen aan reclame als het kijkvolume daalden 4%. De adverteerders gaven in de eerste zes maanden € 456 miljoen euro uit aan reclame, waarvan € 401 miljoen aan spot en € 55 miljoen aan non-spot. De online videoplatforms van de SPOT-zenders realiseerden in de eerste helft van 2015 een groei van 7% en kwamen uit op € 10,4 miljoen. De kijktijd is in de eerste helft van 2015 uitgekomen op 195 minuten. Dat is een daling van 4% ten opzichte van de eerste helft van 2014. Binnen die kijktijd is uitgesteld kijken wel toegenomen (van 20 naar 24 minuten), maar live/lineair kijken daalde 9 minuten. Volgens SPOT ondervindt live kijken steeds meer concurrentie van VOD-platforms als Netflix en Youtube.
Verwachting tweede helft 2015
SPOT verwacht in de tweede helft van dit jaar een groei van de TV-markt, waardoor de totale omzet van 2015 vergelijkbaar is met die van 2014 (€ 964 miljoen). Dat betekent dat er in de tweede helft nog € 508 miljoen omgezet moet worden. Oftewel 53% van het totale jaarbudget.
SPOT baseert de positieve verwachting voor de tweede helft van 2015 op de vooruitzichten van het CPB en de outlook voor Q3. Deze outlook wordt gevoed door gesprekken met adverteerders en bureaus en die verlopen vooralsnog gunstig, aldus SPOT.
Vergelijking radio en televisie
Als we de spot-bestedingen van televisie vergelijken met die van radio is nog steeds een opvallende vergelijking te zien. Ook radio sloot de eerste helft van dit jaar negatief af. Op spotniveau werd 3,6% ingeleverd. In het tweede kwartaal zelfs meer dan 6%.
Grafisch zien de cijfers van televisie en radio er als volgt uit:
Adverteerders en merken
Opvallend is ook dat het aantal adverteerders en merken is gestegen in de afgelopen zes maanden ten opzichte van 2014. In januari-juni 2014 telde SPOT 816 adverteerders met 1.296 merken. In dezelfde periode van dit jaar waren dat 900 adverteerders en 1.360 merken. Ook het aantal commercials ging omhoog. En niet zo’n beetje ook. In zes maanden tijd werden in 2014 1,3 miljoen commercials uitgezonden. In 2015 waren dat er 1,7 miljoen. De opbrengsten per commercial zijn dus flink gedaald. Vorig bracht één commercial nog € 340 op. Dit jaar moeten de zenders genoegen nemen met € 235 per commercial. Dat is 30% minder.
Video
SPOT heeft een interview met directeur Michel van der Voort online gezet, met daarin een toelichting op de ontwikkelingen en verwachtingen van SPOT:
Je ziet dat online adverteren steeds meer voorkomt. Logisch uiteraard via internet is de juiste doelgroep een stuk gemakkelijker te benaderen.
Hoe meet SPOT dan hoeveel mensen er via glasvezel televisie kijken? Is dat überhaupt meetbaar wanneer mensen tv kijken via internet?