Sinds jaar en dag publiceert Thuiswinkel.org trouw de cijfers over het ‘kopen op afstand’. Zo ook vandaag. De nieuwste cijfers betreffen de eerste helft van 2015 en daarin ziet de belangenorganisatie een groei van ruim 18% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In totaal gaven we bijna € 8 miljard uit aan online winkelen. Dat is exclusief de verzendkosten. Binnen die 8 miljard is bijna 4 miljard uitgegeven aan detailhandelproducten zoals telecom, elektronica en kleding. Thuiswinkel.org claimt op basis van deze cijfers een aandeel van 8,5% in de totale bestedingen aan retail. Volgens CBS bedroegen die in de eerste zes maanden bijna € 46 miljard. Een jaar geleden was dat aandeel nog 7,6%. Dat is een flinke stijging.
Ook het aantal Nederlanders dat online koopt, groeit nog steeds. In het eerste halfjaar van 2015 doen 12,1 miljoen Nederlanders (15+) minimaal één aankoop via internet. Dat is 87% van de populatie. In het eerste halfjaar van 2014 waren dit nog 11,8 miljoen mensen (85%).
Thuiswinkel houdt ook bij hoe de bestellingen worden gedaan. In het tweede kwartaal hebben 3,29 miljoen mensen minimaal één aankoop via een mobiel apparaat (tablet of smartphone) gedaan. Het aantal mobiele kopers groeit hiermee met 13% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014.
De tablet is het meest populaire mobile device. Van alle online kopers gebruikt 23% in het tweede kwartaal van 2015 minimaal één keer de tablet voor het doen van een online aankoop. Bij smartphones ligt dit percentage op 14%.
Meer cijfers over het tweede kwartaal staan in deze infographic, met dank aan Thuiswinkel.org, GfK (uitvoerder van het onderzoek) en PostNL (sponsor).