• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Kijkcijferanalyse WK (IV)

Door Peter Wiegman 
op 3 juli 2006 

Met nog vier wedstrijden te gaan loopt het WK Voetbal op z‘n eind. Inmiddels lijkt het meer op een EK Voetbal gezien de laatste vier landen die overgebleven zijn, maar dat terzijde. In de drie voorgaande kijkcijferanalyses hebben we gekeken naar de drie spelrondes die de achtste finalisten opleverden. In deze analyse kijken we naar de achtste – en kwartfinales. In totaal gaat het om 12 wedstrijden met als absolute topper (qua kijkdichtheid) Portugal ““ Nederland.

De wedstrijden
De 12 wedstrijden hadden een gemiddelde kijkdichtheid van 19,9%. Dat is het hoogste gemiddelde ten opzichte van de vorige drie spelrondes. Dat geldt ook voor het zenderaandeel. Dat liep op tot 57,5%.

Kijkdichtheid en zenderaandelen per spelronde
image

De kijkdichtheid in spelronde 3 is laag omdat op RTL 5 tegelijkertijd een wedstrijd werd uitgezonden uit dezelfde speelgroep.

Zoals gezegd was de wedstrijd Portugal ““ Nederland de beste bekeken wedstrijd met een kijkdichtheid van 55% en een zenderaandeel van 81,5%. De top tien best bekeken wedstrijden tot nu ziet er zo uit:

Top 10 wedstrijden t/m kwartfinales
image

Nieuwsprogramma‘s
Naarmate het toernooi vordert neemt het zenderaandeel van de wedstrijden toe. Dat kan niet gezegd worden van de Hot Shots op Veronica. In de eerste spelronde haalden de lingeriepenalties nog een aandeel van 6%. Nu is dat gezakt naar 3,1%.

Zenderaandelen nieuwsprogramma‘s per spelronde
image
Bron: Stichting Kijkonderzoek

Studio Sportzomer blijft de meeste kijkers trekken bij de nieuwsprogramma‘s, gevolgd door het WK Journaal en Sportjournaal. SBS heeft als niet-publieke zenders met Hart van Oranje nog de beste zaken gedaan. Inmiddels is het programma gestopt.

Volgende week het laatste deel van de kijkcijferanalyse WK, waarin een samenvatting van alle kijkcijfers.

Channels: Soccernomics
8.186 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close