Volgens Multiscope neemt WhatsApp de rol van Facebook over. Wat dat betreft had Facebook een vooruitziende blik toen het in februari vorig jaar aankondigde de berichtendienst WhatsApp te kopen. Of het inmiddels al de € 14 miljard heeft terugverdiend weet ik niet, maar het was absoluut een strategische zet. Uit een recente studie (n=7.677) van de Bosche onderzoekers blijkt dat 72% van de ondervraagden zou kiezen voor WhatsApp als de andere keuze Facebook is. Bij 18-35 jarigen is dit met 79% zelfs nog iets hoger. WhatsApp gaat vooral vaker gebruikt worden voor contact onderhouden en foto’s delen, terwijl dit bij Facebook daalt. Facebook wordt steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video’s en foto’s.
Facebook is nog wel verreweg het populairste social media netwerk. Drie kwart (76%) van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68%) en LinkedIn (45%) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen (68%) en oude bekenden (47%) is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van social media. Foto’s delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden (44%). Let wel dat WhatsApp alleen in app-vorm beschikbaar is. De andere genoemde netwerken houden er ook nog flinke websites op na. Dat geldt ook voor YouTube en Twitter (zie infographic hieronder).
Drie keer zoveel foto’s via WhatsApp
Foto’s delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto’s op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto’s per maand). Vooral 18 tot 35 jarigen delen intensiever foto’s via WhatsApp (17 foto’s) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand ten opzichte van 2,2 linkjes via WhatsApp.
Multiscope leverde ook nog onderstaande infographic mee: