De flauwe woordgrappen drongen zich op. De MWG-sessie van vandaag ging over het ‘roer om‘ en de bijeenkomst werd gehouden op het Veronica-schip, dat vandaag de dag rustig tegen de kade leunt aan de NDSM-pier. De bezoekers van de sessie gingen aan boord om te horen hoe een aantal vakgenoten in het verleden besloten om eens een geheel andere koers te varen. De carrière-avonturen van deze vakgenoten werden voorafgegaan door een inleiding van voormalig stuurman van het schip, Erik de Zwart. De Zwart vertelde ons dat het schip vervaardigd is uit omgesmolten lopen van oorlogstanks, dus de vechtlust (tegen het ‘bestel’) zat er vanaf het begin af aan al in. Voor het eerst hoorde ik van een Dreft-kwartiertje en een Unox-halfuurtje. Dames en heren, we bevonden ons op de bakermat van de commerciële radio in Nederland. Moderator Ruud de Langen (Mindshare) gooide nog een goede woordspeling de zaal in en vroeg aan De Zwart wie de ‘drijvende’ kracht was achter het radio-avontuur van Veronica. We steken van wal.
Die drijvende kracht was Willem van Kooten die voor het eerst met een horizontale programmering op de proppen kwam en eveneens de Top 40 naar Nederland haalde. Het bleken belangrijke succesfactoren van Radio Veronica. Maar helaas, in 1974 kwam er een eind aan de piraterij en het zou nog bijna 20 jaar duren voordat commerciële radio echt doordrong tot de Nederlandse markt.
Juwelen en kantoormeubilair
De Langen pakt de microfoon af van De Zwart – het blijft een radioman – en introduceert de eerste roerganger aan het publiek, dat inmiddels massaal is aangemonsterd. Arne van den Berg nam plaats op het podium. Roer-om is in het geval van Arne een understatement. Via de jeugd van Sparta kwam Arne in het eerste elftal van Willem II, maar een blessure maakt vroegtijdig een einde aan zijn voetbalcarrière. Kwam van lieverlee terecht bij een juwelier, die vond dat Van den Berg de sieraden verkeerd in het doosje deed. “Dan moet je het zelf maar doen”, was het enige juiste antwoord en van de juwelen kwam Van den Berg terecht in het kantoormeubilair. Wow!
Maar ook hier geen scoringskansen, waarna hij via RTV Utrecht en het verkopen van boardings in voetbalstadions uiteindelijk bij Radio 538 terecht kwam. Verkocht daar alles behalve spotjes en richtte zich vooral op events en entertainment. Een mooie job als je bij een merk als Radio 538 werkt.
En dan de move naar VI. Daar wist moderator De Langen wel raad mee. Hoe het is om over te stappen van een jong en fris radiostation naar een mediamerk waar je collega’s vooral last hebben van prostaatproblemen. Zaal lacht. Van der Berg lacht mee, maar zegt ook dat hij zich te oud voelde voor 538 en dat dit een mooie kans was, ofschoon de sfeer in het begin wel erg belegen was. Weinig vrouwen in vergelijking met 538 en iedereen fluisterde naar elkaar. Dat is nu gelukkig veranderd zegt Van den Berg. Samen met Robert van den Ham en Maarten Roomer laat Van de Berg een frisse wind waaien over de burelen van VI.
Van den Berg sluit af met een mooi tegeltje die past in het thema van de middag en de sport: Je moet blijven bewegen anders pakken ze je.
Veroorzaken
Het bruggetje tussen Van den Berg en de volgende gast, Barbera Wolfensberger, wordt pas in de loop van het interview duidelijk. Ze schijnt vanaf haar achtste geïnjecteerd te zijn met een AJAX-virus. De vraag komt dan ook of zij niet in staat is om het bed wat op te schudden daar in de Arena, als vrouw. Ze heeft er wel aan gedacht, maar Wolfensberger vraagt zich af of ze in die cultuur iets kan ‘veroorzaken’. Mooi woord voor het leveren van toegevoegde waarde. Wolfensberger denkt vooralsnog van niet.
Begon ooit als vakantiebaantje op het reclamebureau van haar vader. Belde twee keer per jaar de uitgevers om te vragen of de zetspiegel van de tariefkaart nog actueel was. Vijftien was ze. Volgende milestone was secretaresse bij PPGH (zonder JWT werd er uitdrukkelijk bij gezegd). Daarna ging het snel. Vooral richting retail. Intratuin en Hema springen in het oog. Met schaamte, zo werd verteld. Adverteerders hadden spekzolen en daar wilde je niet gezien worden. De bureauwereld, daar gebeurde het en FHV lonkte. Aanvankelijk was er de nodige scepsis, maar de kans om in het algemeen management te komen gaf de doorslag. Nu dus TMG. Nog maar vijf weken onderweg, maar de uitdaging is er.
Ook hier een mooie afsluiter. Wolfensberger is jaloers op mensen die ergens 20 jaar zitten. Ze ziet het jobhoppen als een imperfectie van het karakter. Kan ook een tegeltje worden.
Auto-onderdelen
Dat het soms anders kan lopen liet Arne van de Berg al zien, die een blauwe maandag in de weer was met kantoormeubilair. Tijmen Bos (van FD naar Skyradio) maakte eveneens een exotische uitstap en jongleerde kortstondig met auto-onderdelen. Daarvoor richtte Bos diverse bedrijven op in Out of Home en verkocht ze vervolgens aan Hillenaar (nu Clear Channel) en Boomerang. De Langen vraagt of Bos het nu naar zijn zin heeft bij Skyradio. Dat heeft hij. Bij zijn aanstelling was Bos onder de indruk van de kracht waarmee Geert Jan Snoeks de “tanker TMG” een ander kant op probeert te sturen. Wilde daar graag een bijdrage aan leveren. Bijvoorbeeld om het model achter de radiostations aan te passen aan de manier waarop er op dit moment wordt geluisterd naar radio en audio in het algemeen. Radio moet zijn plek veiligstellen in het digitale domein en de meerwaarde zit ‘m in het cureren van muziek binnen een format. Dat is heel wat anders dan wat de luisterdiensten als Spotify en Apple Music nu doen.
De tegeltjes stapelen zich op. Bos sluit zijn betoog af vanuit het thema van de middag: Je kan meer dan je denkt, maar je moet het wel doen!
Lib(ELLE)
Hilmar Mulder neemt de plek van Bos over. Mulder is de opvolgster van Franska Stuy en is per 1 oktober hoofdredacteur van Libelle. Mulder was eerder werkzaam voor onder meer Elle, Grazia, Cosmopolitan, VIVA en Marie Claire. Een lange Sanoma-geschiedenis dus. Of zoals Mulder zegt: “het ministerie van bladen maken.” Maar na haar recente terugkeer op het Sanoma-nest ziet ze dat er in Hoofddorp een andere wind waait. Een meer zakelijke, die na alle reorganisaties juist meer creativiteit heeft gebracht. En meer online.
Mulder spreekt vanuit haar liefde voor het magazine, maar zeker ook vanuit haar liefde voor online. Heeft zelfs de ambitie om binnen afzienbare tijd in de top 3 online titels te staan voor vrouwen. Ze wil dicht op de huid van de lezeressen zitten met een voltallige online redactie, die andere competenties heeft dan alleen maar een blad maken. Daarbij wordt ook online video genoemd. Zonder details, maar er zijn plannen. Een tip van de sluier wordt in de vorm van een tegeltje opgelicht: Heel Holland bakt is natuurlijk Libelle.
Nou u weer!
Minder denken, meer doen
De echte roerganger en tegelwijsgeer werd bewaard tot het laatst. Mark van der Heijden besloot op een goede dag om de wereld te gaan bekijken, maar wilde ook blijven werken in de bureauwereld. Zijn aanbod was helder: werk in ruil voor een dak en eten. Onder de naam Backpacker Intern verbleef hij op 25 plekken in de (bureau-) wereld. “Ik ben pas 29.” En heeft het geholpen in je creativiteit, zo wilde De Langen weten (wij ook trouwens). Zeker, ofschoon je ook groot kan worden tussen vier muren. Maar volgens Van der Heijden vormen de prikkels van het reizen en een andere omgeving de creativiteit. Minder denken in kaders. Neem nou Virgin, daar mag je zoveel vakantie nemen als je wilt. Huh? Ja, echt!
Het experiment inspireerde Van der Heijden om ook andere creatievelingen aan te steken met het globetrotter-gevoel. Van der Heijden startte Wanderbrief, een soort travelagency voor creatie. Of zoals Van der Heijden het zelf zegt op zijn site: “Wanderbrief refreshes everyone’s perspective. In exchange for creative skills a local company provides the traveller with an unforgettable work-life experience abroad. Double win.”
De Langen: “Waarom toch al dat gereis en gedoe?” Menselijk contact blijft bovenal belangrijk weet Van der Heijden. “Je moet elkaar in de ogen kunnen kijken als je een deal sluit.” Dus veel reizen. En wat is dan de levensles na al dat gereis: “minder denken en meer doen.”
Het laatste tegeltje hangt.