Cases uit de hoek van Digital Out of Home zijn (nog) erg dun gezaaid, dus is het altijd mooi als er weer ’s één voorbij komt vliegen. Ngage Media, marktleider op het gebied van DOOH in Nederland, heeft in samenwerking met Kinetic een kwantitatief onderzoek laten uitvoeren naar het effect van DOOH op de naamsbekendheid van het recent gelanceerde modemerk ‘Bellamy Gallery’. Het nieuwe modemerk opende in mei 4 vestigingen, te weten in Haarlem, Rotterdam, Den Bosch en Maastricht. Voor de opbouw van de naamsbekendheid zette Bellamy Gallery alleen de digitale schermen van Ngage Media in op onder andere de NS-stations en publieke pleinen. Ngage Media en Kinetic hebben onderzoeksbureau JES Marketing Onderzoek gevraagd om de resultaten van deze campagne te meten. Hieruit kwam naar voren dat de campagne-inzet een significante bijdrage heeft geleverd aan het vergroten van de naamsbekendheid van Bellamy Gallery. In vier weken tijd is de (geholpen) naamsbekendheid gestegen tot 22% in de doelgroep vrouwen tot 50 jaar. Jonge vrouwen hebben in het onderzoek een hogere score dan oudere vrouwen.
De 22% naamsbekendheid in de doelgroep vrouwen 18-50 jaar werd gerealiseerd in Rotterdam, waar Bellamy Gallery zowel een winkel heeft en ook de schermen van Ngage Media op het Centraal Station heeft ingezet. In Den Bosch is ook een winkel gevestigd, maar daar bleef de bekendheid steken op 5%. Hier werd verder geen promotie gedaan rond het merk.
Verder bleek uit het onderzoek dat respondenten met een hogere reisfrequentie – en dus hogere contactkans – beter scoorden. Zie onderstaande grafiek, waarin de naamsbekendheid is afgezet naar de bezoekfrequentie aan het station in Rotterdam.
Bellamy Gallery is een nieuw modemerk en één met een missie. Alle producten worden in Europa geproduceerd en ze werken alleen samen met leveranciers met uitstekende werkomstandigheden. Bovendien zijn alle leveranciers lid van het BSCI (Business Social Compliance Initiative). Het BSCI is een vereniging van Europese fabrikanten die willen voorkomen dat hun producten worden gemaakt onder slechte omstandigheden.
Omdat je nog weinig DOOH cases hebt, hieronder nog een link naar nieuwe cases
http://www.marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2016/08/exterion-media-daagt-reclamebureaus-uit-om-deel-te-nemen-aan-just-dooh-it/index.xml?utm_source=nb-mt-&utm_medium=email
Dank je Eric! Ik zie de cases graag tegemoet. Mooi initiatief ook!!