Reclamefolder.nl liet TNS NIPO onderzoek naar de effectiviteit van elektronische folders versus papieren folders. De onderzochte doelgroep waren mensen die de week voorafgaand aan het veldwerk een folder hebben gelezen of ingezien (n = 1.319). Voorafgaand aan dit onderzoek inventariseerde TNS het bereik van de twee vormen van folders. De doelgroep betrof hier boodschappers 20-49 (n = 4.209). Het bereik van de papieren folder is in deze groep 78%, de elektronische versie scoort 72%. Deze cijfers wijken wel sterk af van de NOM Folder Monitor. Die publiceerde onlangs een bereik van 83% voor papier en 26% voor elektronische folders. Ander onderzoek, andere methode, doelgroep etc., maar dit is toch wel een heel erg groot verschil.
De belangrijkste bevindingen van het TNS-onderzoek zijn:
- Het bereik van online reclamefolder is zoals gezegd iets lager dan van papier. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat online folders selectiever gelezen worden. Daarentegen bereik je er wel een relatief jonger en hoger opgeleid publiek mee, zo blijkt uit het onderzoek. Overigens leest 58% van de boodschappers beide vormen, 20% leest alleen papier, 14% kom je uitsluitend online tegen bij het folderlezen.
- De online reclamefolder zorgt voor relatief meer traffic naar de retailer dan de papieren folder. De online folder trekt met name meer bezoekers naar de website. Echter, het zet vervolgens even vaak aan tot daadwerkelijke koop als papieren folder.
- Online en papieren reclamefolders vullen elkaar aan; traffic naar de retailer en conversie zijn aanzienlijk hoger wanneer zowel de offline als online folder van de retailer gelezen is.
- Een kwart van de boodschappers die momenteel alleen papieren folders leest, verwacht in de toekomst ook online folders te gaan lezen. Tevens verwachten vrijwel alle huidige online folder lezers de online folder te blijven lezen.
- Boodschappers die reclamefolders lezen via de app zijn het meest tevreden over het kanaal. Meerderheid van boodschappers geeft echter nog wel de voorkeur aan papieren folders.
Meer facts en figures staan in deze PDF.
Uit de eerder genoemde NOM Folder Monitor kwam al een keer een opmerkelijk verschil tussen de papieren en elektronische folder naar voren. Papieren folders lijken meer invloed te hebben op de emotie. Ze leiden sneller tot een aankoop dan een digitale folder (49% vs. 36%). Daar waar papieren folders een ontspannende werking hebben, worden digitale folders met name geraadpleegd om producten te vergelijken (39%). Digitale folders worden vooral gelezen door 20- tot 34-jarigen. Op dit moment gebruiken al 2,9 miljoen mensen een verzamelsite (zoals reclamefolder.nl en Spotta.nl) en 1,6 miljoen mensen lezen folders via een folder app.
De pdf begint met de inleiding, waarin te lezen is: “Hiertoe zijn er twee onderzoeken
uitgevoerd. Allereerst een screeningsonderzoek onder boodschappers om te bepalen of men reclamefolders leest, via welk kanaal en met welke frequentie. Vervolgens is er een onderzoek geweest onder boodschappers die regelmatig folders lezen, en dit ook gedaan hebben in de week voorafgaand aan het onderzoek.”
Deze stratificatie zorgt mogelijk voor een soort van disproportioneel ‘lezerskringonderzoek’ waarbij er geen representativiteit naar de bevolking meer lijkt te zijn getoetst. Dat zou de missing link kunnen vormen voor het verschil dat je constateert met NOM Folder Monitor, die eind 2014 zonder een dergelijke filtervraag onderzoek naar de effectiviteit van folders heeft gedaan.
Online panels bestaan doorgaans uit mensen die voor een grijpstuiver bereid zijn online enquetes in te vullen. Kans is groot dat deze populatie overlapt met de populatie die voortdurend online folders doorbladert op zoek naar koopjes, de heavy users. De NOM Folder Monitor lijkt een meer realistisch beeld te schetsen: 83% leest van papier en 25% leest (ook) online.