Er zit weer wat beweging in de mediabestedingen. In de eerste helft van 2016 noteerde Nielsen een plus van 4% en dat is bemoedigend. Maar we moeten wel even goed naar de cijfers kijken voordat we een gat in de lucht springen. Online is in absolute zin de grote trekker achter deze ontwikkeling en binnen online zijn het de internationale portals zoals Google en Facebook die al een tijdje aan het langste eind trekken. Die ontwikkeling holt heel langzaam de lokale advertentiemarkt uit. Televisie, bioscoop en out of home hielden de cijfers nog een beetje positief in de eerste zes maanden, maar hun groei staat niet meer in verhouding tot die van online. Toegegeven, bioscoopreclame stijgt 24%, maar levert met dat cijfer een zeer beperkte bijdrage in de totale groei. De cijfers:
Online heeft met een budget van € 835 miljoen een grote vinger in de pap. Het aandeel staat op 45% en dat bij een groei van 12%. In absolute cijfers is dat een toename van € 67 miljoen euro. De totale markt nam € 72 miljoen toe, dus de ‘online’ bijdrage in die groei is enorm.
Zie ook dit artikel en dit artikel over de dominantie van Google en Facebook op de advertentiemarkt. Ik heb niet het idee dat het einde in zicht is.