In 2016 is het bioscoopbezoek weer verder toegenomen. Er werden 3,7% meer kaartjes verkocht en de opbrengst (recette in jargon) steeg met 4,3%. Een bioscoopkaartje is dus iets duurder geworden in het afgelopen jaar. In totaal werden 34,2 miljoen kaartjes verkocht met een opbrengst van € 288 miljoen. De Nederlandse film deed het een stuk slechter in 2016. Het aandeel daalde met ruim 30%. Was bijna 19% in 2015 en kwam uit op 12% in 2016. In absolute cijfers betekent dit 2 miljoen minder bezoekers en € 16 miljoen minder opbrengsten uit de Nederlandse film. De drie best bezochte films waren Bridget Jones’s Baby (1.191.000 bezoekers), Finding Dory (1.082.000) en The Secret Life of Pets (1.024.000). In de top 20 van best bezochte films van 2016 staat slechts één Nederlandse titel, namelijk Soof 2 op nummer 12, met 542.000 bezoekers. Zestien films verkochten meer dan 100.000 tickets. De kerncijfers staan hier.
De voorzitter van de NVBF, Winnie Sorgdrager, onderkende gisteren de zorg over de Nederlandse film, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de NVBF in Tuschinski. Ze riep alle relevante partijen uit de sector op tot ‘constructief overleg’. Maar ja, aan de andere kant, we kunnen natuurlijk niet elk jaar een Gooische Vrouwen en een Michiel de Ruyter produceren. Dat waren de smaakmakers van 2015 voor wat betreft de Nederlandse film.
In 2016 zijn er ruim 50 nieuwe filmzalen geopend, samen goed voor 9.500 stoelen.Kinepolis liet de grootste zalengroei zien met nieuwe bioscopen in Breda, Dordrecht en Utrecht. Vue opende een nieuwe multiplex in Alkmaar; Pathé breidde uit in Zwolle en CineMec kon in Nijmegen een nieuw filiaal openen. Daarnaast werd er fors geïnvesteerd in technologische vernieuwing bij zowel bioscopen als filmtheaters. Laserprojectie, Dolby Atmos, VIP-concepten, you name it!