Magazine Media Associatie (MMA) kwam gisteren met de tweede editie van de Social Media Monitor voor magazines. Hierin houdt de brancheverenging op kwartaalbasis bij hoe het is gesteld met de likes en volgers van zo’n 100 magazinemerken. In totaal steeg het sociale volume met 7% in Q4 2016 ten opzichte van het kwartaal daarvoor. De stijging is op alle zes gemeten kanalen te zien, maar vooral het aantal volgers op Youtube (+30%) en Instagram (+11%) nemen fors toe. Facebook is met een aandeel van bijna 55% de grootste leverancier van likes en volgers, gevolgd door Twitter (20%) en Instagram met 16,5%. MMA verdeelt de magazinemerken in verschillende categorieën. Het blijkt dat er onderling nogal wat verschillen te zien zijn in termen van aandeel.
- Facebook heeft het grootste aandeel bij de categorieën Gezin (92%), Populair wetenschappelijk (82%) en Opvoeding (80%).
- Twitter heeft het grootste aandeel bij de categorieën Opinie (57%), Sport (54%) en Reis & Recreatie (34%). Bij Opinie en Sport is het aandeel van Twitter groter dan het aandeel van Facebook.
- Instagram heeft het grootste aandeel bij de categorieën Home Deco (38%), Dagblad magazines (33%)en Culinair (26%), maar ook bij Jongeren (24%) en Mind & Body (21%) is het aandeel Instagram hoger dan gemiddeld.
- Het aandeel van Pinterest is het grootst bij Home Deco (14%), Vrouwen (9%) en Mind & Body (6%).
- Het aandeel van Google+ is gering en neemt niet toe. Bij de categorie Automotive is het aandeel verreweg het grootst (11%), gevolgd door Home Deco (5%) en Mind & Body (5%).
- Het aandeel van Youtube stijgt sterk en is het grootst bij Automotive (27%) en Jongeren (7%).
De meest populaire magazine merken op social media blijven Voetbal International, LINDA. en ELLE. De top 25 laat een enkele wisseling zien. Dit geldt ook voor de top 10 per kanaal. De sterkste toename van het aantal likes/volgers is zichtbaar bij AD Magazine, Story, Seasons, Men’s Health en Plus Magazine. Bij bijna alle merken die zijn gemeten stijgt het aantal likes/volgers.
De monitor is hier te bekijken en te downloaden.