Het lijkt haast afgesproken werk. Vandaag uit twee bronnen nieuwe onderzoeken waaruit blijkt dat traditionele media het nog steeds heel goed doen. Validators onderzocht voor Sanoma de effectiviteit van een evenement en Screenforce haalde een onderzoek aan waarin TV effectiever blijkt in het creëren van reclameherinnering en aankoopintentie in vergelijking met digitale reclame. Om met dit laatste onderzoek te beginnen: onderzoeksbureau Bain & Company onderzocht de werking van vier typen media – online banners, online video, TV en winkeldisplay – voor een grote consumentenproducent die actief is in een volwassen productmarkt. Geanalyseerd werd hoe duur het is per medium om een procent additioneel bereik te realiseren dan wel een procent extra reclameherinnering. De conclusie is dat traditionele media – in ieder geval op dit moment – een onmisbaar kanaal zijn voor vele merken.
Het blijkt dat de ‘reclame recall’, het percentage van de totale populatie dat zich een reclamecampagne kan herinneren, het laagste was voor de digitale media met een maximum van ongeveer 30%. TV kent een reclameherinnering tot aan 60% van de populatie. De onderzoekers zeggen hierover: “Door dezelfde reclame te herhalen in traditionele media vergroot een merk zijn reclamebereik en het versterkt bovendien de reclameherinnering onder diegenen die de reclame al hebben gezien.”
Besparen kost geld
Sommige merken hebben hun TV-bestedingen verlaagd om budget vrij te maken voor digitale reclame maar additioneel onderzoek geeft aan dat deze merken niet volledig begrijpen wat daarvan het effect is. Volgens onderzoek door TiVo zorgt elke Amerikaanse dollar die bespaard wordt op het TV-budget voor een daling van drie Amerikaanse dollars in verkochte omzet.
Impact live-events
Het tweede pleidooi voor traditionele media komt zoals gezegd van Validators en Sanoma. Zij onderzochten welke impact live-events hebben op merken, hoe een event en de merken in het geheugen blijven hangen en welke plaats een event inneemt in de mediamix. Hiervoor zijn drie onderzoeken opgezet, zowel online als op events zelf. Met onder andere camera’s in de stands, het meten van emoties en met het impliciete vaststellen van geheugenstructuren werd de waarde en kwaliteit van een evenement gemeten.
Uit de resultaten blijkt ondermeer dat bijna driekwart van de bezoekers een product koopt als ze op een evenement zijn en dus een positieve productervaring hebben. Dit is niet alleen een korte termijneffect, 11% deed een herhaalaankoop en 14 % van de bezoekers koopt het product wat ze hebben gekocht nog steeds regelmatig.
Bekijk hier de infographic van het onderzoek en de resultaten.