Het Radio Advies Bureau (RAB) kwam vandaag naar buiten met de reclamebestedingen over 2016. Die zijn vrijwel identiek aan die van 2015. De totale netto omzet was € 224,8 miljoen en is te verdelen naar € 212,6 miljoen spot en € 12,2 miljoen non-spot. In 2015 was er € 212,5 aan spot en € 12,5 aan non-spot te verdelen. Per saldo ‘daalde’ de markt dus met twee ton. Vanaf 2016 wordt de radio-omzet net als bij televisie gerapporteerd inclusief digitale spot-omzet. Dit is volgens RAB nu nog een bescheiden onderdeel, maar de verwachting is dat dit snel gaat groeien. Door deze aanpassing in definitie door te voeren gaat RAB mee in deze ontwikkelingen. Het aantal radio-adverteerders is gestegen van 1.939 in 2015 naar 2.004 in 2016 (+3,7%).
De top 3 branches is al een aantal jaar ongewijzigd: retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde branche op radio. Deze drie branches lieten in 2016 allemaal een groei zien in reclamedruk op de radio. Renault liet haar radiobestedingen wederom aanzienlijk stijgen en is nu de grootste radioadverteerder. Ook Kruidvat groeit en is nu nummer 2. Lidl stabiliseert haar omzet en bezet de derde plaats. Ziggo, vorig jaar nog de grootste, komt op de vierde plaats en Volkswagen completeert net als vorig jaar de top 5 (Bron: Nielsen).
Leuke weetjes
Uit een analyse van Adfact blijkt dat er jaarlijks 11.000 nieuwe radiocommercials worden geproduceerd en aangeleverd bij de radiozenders. In mei, juni en december zijn er pieken met meer dan 1.050 nieuwe radiocommercials per maand. Gemiddeld zijn er wekelijks ruim 300 lopende radiocampagnes en veruit de meeste nieuwe radiocampagnes beginnen op maandag.