De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. Dat betekent een daling van 6,9% ten opzichte van de eerste helft 2016. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 394 miljoen, oftewel een daling van 6,0%. De non spot markt voor TV en online video is gedaald naar € 52 miljoen. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV-Halfjaarrapport dat vandaag door Screenforce is gepubliceerd. De definitie van TV-reclame in publicaties van Screenforce is met ingang van 2016 aangepast aan de “veranderingen in het TV-landschap”, zoals Screenforce dat noemt. Tv-commercials en online commercials worden bij elkaar geteld tot een totaal.
TV-kijktijd daalt met 4%
Naast de bestedingen is ook de kijktijd voor televisie gedaald. Het kijkonderzoek kwam in de eerste helft van 2017 uit op 180 minuten. Dit is een daling van 8 minuten, oftewel 4% ten opzichte van de eerste helft van 2016. De daling wordt veroorzaakt doordat we minder live TV kijken. We zijn wel meer uitgesteld naar programma’s gaan kijken en naar andere content dan programma’s van de zenders op het TV-toestel.
Uit de online cijfers van SKO blijkt dat Nederlanders van 6 jaar en ouder per dag gemiddeld 1,2 minuut videocontent van de Screenforce-publishers bekijken. Onder de online kijkers is de kijktijd met 30% gestegen naar 4,2 minuten per dag. Vrouwen en de leeftijdsgroep van 20-34 jaar kijken meer online TV dan de rest van de Nederlandse bevolking.
In onderstaande infographic zijn de gegevens over het eerste halfjaar weergegeven.