Stichting DMS, het kenniscentrum van zakelijke beslissers in Nederland, kondigt aan met een jaarlijkse update te komen over het mediagebruik van ‘beslissend Nederland’. Het centrum haalt de gegevens uit een crossmediaal onderzoek, waarin het lees-, luister-, internet- en kijkgedrag van de decision maker in kaart is gebracht. Decision Makers Survey 2017, de meest recente editie van het onderzoek, is uitgevoerd in twee meetgolven verdeeld over april/mei 2016 en april/mei 2017. In totaal zijn 2.805 beslissers ondervraagd in kleine, middelgrote en grote bedrijven en in de sectoren zorg en onderwijs (semi-overheid). Het onderzoek is representatief voor zakelijke beslissers in bedrijven/semi-overheid met 2 of meer medewerkers in Nederland. DMS heeft alvast een aantal op resultaten een rijtje gezet:
Opvallende resultaten:
- Zakelijke mediamerken zeer populair onder grootzakelijke beslissers (60-70% meer bruto bereik dan in het MKB of de semi-overheid).
- Print blijft in trek onder grootzakelijke beslissers, net als de digitale uitgiften van de printtitels.
- Online wordt door zakelijk beslissend Nederland veel gebruik gemaakt van nieuwsmedia, aangevuld met verdiepende informatie via andere titels.
- Radio 538 is radiozender met het grootste wekelijkse bereik onder zakelijke beslissers. Alleen in de branche dienstverlening heeft NPO Radio 1 nog een groter weekbereik.
- Sky Radio is relatief populair in de branche Handel & Vervoer (Detailhandel, Horeca, Vervoer, telecommunicatie), maar stukken minder populair in de primaire en secundaire sector (Bouw, Landbouw, Industrie). In de primaire sector doen Veronica en E Power het juist weer goed. Radio 2 te laten zien dat ze het overal goed doen, behalve in Handel en Vervoer en daar is 100% NL juist weer relatief sterk.
- Alhoewel Facebook het grootste gemiddelde social bereik onder decision makers heeft, wordt het slechts marginaal voor zakelijke doeleinden gebruikt.
- LinkedIn is verreweg het meest gebruikte zakelijke social medium.
- YouTube is ook in deze doelgroep groter dan Twitter, Instagram en Google+, maar wordt eveneens amper zakelijk gebruikt.
- De grootste social media platformen met zakelijke context zijn dan ook LinkedIn en Twitter.
Met betrekking tot de sociale media heeft DMS een onderscheid gemaakt naar privé en zakelijk gebruik. De indexen/indici spreken voor zich.