Aandacht nog steeds belangrijke driver

Aandacht staat al jarenlang bekend als belangrijke driver voor het succes van communicatie. Persgroep richtte er 2,5 jaar geleden een kenniscentrum voor op en nu blijkt uit de neurohoek dat het menselijk brein effectiever reageert op advertenties in een premium omgeving en dat reclame-uitingen in zo’n omgeving langer worden bekeken, beter worden verwerkt en voor meer betrokkenheid zorgen. Meer conversie en engagement dus bij kwaliteitscontent.

Bovenstaande conclusies zijn afkomstig uit een Brits onderzoek van Newsworks en Association for Online Publishing (AOP) waarbij gebruik is gemaakt van neuroscience. De neurowetenschappers gingen op zoek naar de relatie tussen de kwaliteit van online media en de werking van reclame. In het onderzoek is de hersenreactie gemeten op identieke advertenties binnen verschillende typen sites.

 

Linker en rechter hersenhelft

De uitkomsten tonen dat reclame rond kwaliteitscontent de linker hersenhelft meer weet te activeren. De impact is 42% sterker dan bij advertenties op de social platforms. Die activatie is gunstig voor de boodschap-overdracht want de linkerhelft van het brein zorgt voor de verwerking van woorden en details.

De verschillen bij de rechter hersenhelft, waar de emotionele verwerking plaatsvindt, lopen minder uiteen. Toch leiden advertenties op premiumsites ook in dit hersengebied tot een sterkere reactie (+ 9 procent).

Bevindingen

De resultaten tonen aan dat advertenties rond kwaliteitscontent langer worden bekeken (+ 17%) en meer betrokkenheid genereren (+ 29%). Advertenties in een premium context roepen ook sterkere, positievere emoties op.

Het umfeld van de advertentie blijkt dus van cruciaal belang. Kwaliteitsmedia en social platforms vullen elkaar aan. Sociale netwerken zorgen voor een algemene merkimpressie, terwijl premiumsites detaillering en persoonlijke relevantie oproepen, wat leidt tot betere geheugenverwerking.

Via NDP Nieuwsmedia

 

 

3.483 x bekeken
Scroll naar boven