• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Media, relevantie en Millennials

Door Peter Wiegman 
op 6 maart 2018 

Vanmiddag te gast bij Multiscope in Den Bosch. Heeft een laagdrempelig programma opgezet in de Verkadefabriek onder de noemer Media Pioneers. Mooi aanbod van sprekers en dito mediamerken: Nu.nl, Bol.com, Talpa Radio, Vice en RTL MCN met o.a. STUK TV en Jachtseizoen. Kernvraag van de middag: hoe blijven we als medium relevant voor onze doelgroepen? Ik weet niet of het afgesproken werk was, maar de Millennials kwamen wel heel vaak voorbij als doelgroep. Lastige cluppie toch voor die mediajongens. Multiscope trapte zelf af met een tapijtje van facts and figures.

De cijfers van Yves Kistemaker (Multiscope) laten de Amerikaanse dominantie zien in het dagelijks mediagebruik van de Millennials. Youtube, Facebook, Netflix en Google overheersen. Allemaal ten koste van de gevestigde media. Multiscope voorspelt in het rapport Smart Media Monitor dat het aantal huishoudens zonder een lineaire TV-dienst verder zal toenemen in de naaste toekomst. Be prepared.

< 34 jaar

Het was mooi om te zien hoe alle afgevaardigden van de diverse mediamerken relevantie naar voren brachten. Bob ten Berg van RTL koppelt met het Multichannel Netwerk (MCN) van RTL creators aan adverteerders en mikt op de doelgroep die lineaire televisie links laat liggen. Focus ligt op < 34 jaar. Tegelijkertijd wordt lineaire televisie gebruikt om items op Stuk TV of Jachtseizoen aan te jagen in programma’s als RTL Boulevard.

Wat dat betreft lijkt het verhaal van Rens Verweij (Head of Innovation bij Vice) op dat van RTL. Ook hier een scherpe focus op de jongere doelgroep en ook aanjagen vanuit lineair. Met dat verschil dat Vice kiest voor een eigen lineair kanaal naast het on demand platform. Opmerkelijk vonden ze dat in de zaal . . . Wel mee eens eigenlijk.

Verweij sloot af met een nieuwe KPI. CPES. Cost per engaged second. Dat is een het resultaat van de productie- en mediakosten die je moet delen door de gemiddelde sessietijd en het aantal bezoekers. Model is nog niet helemaal af, maar het is een positieve stap in de richting van afrekenen op aandacht in plaats van bereik en GRP’s.

Radio niet in brand

Jeroen de Bakker van Talpa Radio zit eigenlijk met hetzelfde probleem als Rens en Bob. Hoe bereik je de Millennial en hoe blijf je relevant voor deze doelgroep? In zijn ogen zijn de twee grootste bedreigingen voor radio de zelfrijdende auto en de voice van Alexa. De eerste geeft de gelegenheid om in de auto van audio over te stappen naar video, de tweede dwingt om een preferred plekje te veroveren in de algoritmes van Alexa.

Maar radio staat nog niet in brand volgens De Bakker. Ondertussen maakt hij ons wel deelgenoot van de anekdote over zijn kinderen die alleen maar radio luisteren als ze bij hem in de auto zitten en hun oortjes zijn vergeten en dan nog tijdens het luisteren pogingen doen om via Bluetooth in te breken op het systeem om Spotify te luisteren . . . Blijkbaar heeft radio geen relevantie voor de kleine Bakkertjes.

Locatie en voorkeur

Nu.nl zoekt de relevantie in het personaliseren van de nieuwsdienst. Hoofdredacteur Gert-Jan Hoekman heeft het over de locatie en voorkeur van de gebruikers. Lokaal nieuws en interesses kunnen het gebruik van Nu.nl positief stimuleren, zo weet hij. Hoekman noemt een aantal voorbeelden die uitblinken in relevantie. Discover Weekly en Your Time Capsule van Spotify, Finery en Google Now passeren de revue.

Betaald lezen

En dan Bol.com. Vreemde eend in de bijt vanuit de rol die Bol speelt ten opzichte van de andere sprekers. Maakt geen content, maar bedient wel een breed publiek die op zoek is naar content. Relevantie, ook hier een onderwerp. Wat heet. Joep Lucassen spiegelt ons voor dat 80% van het boekleesvolume onbetaald is. Torrent, USB-sticks, links uitwisseling en weet ik veel wat allemaal gooien roet in het eten. Een sfeer van illegale downloads dringt zich op.

Daar hebben ze samen met Kobo iets op bedacht: een leesabonnement. All you can read voor € 9,99 per maand. En verdomd, dat werkt. Een jaar geleden begonnen en nu al duizenden betaalde abonnees. Het betaalde leesvolume begint weer gezonde groeistuipen aan te nemen. Noem het de iTunes of Netflix van het lezen. 60% van de abonnees gaf voorheen geen cent uit aan het lezen van e-boeken. Nu dus wel. Mooi verhaal. Leest als een jongensboek!

Ik weet het, ik doe iedereen te kort, maar de hoeveelheid content, insights en ervaringen was overweldigend. Zo ook de openheid waarmee de gegevens werden gedeeld. Dank aan alle betrokkenen. Het was een zeer relevantie sessie.

Channels: Branches Doelgroepen Online
3.901 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close