Vandaag publiceerde IAB Nederland een rapport met daarin de bevindingen over de huidige digitale transformatie in het marketingvak. En dat gaat niet goed, zeggen ze bij IAB: “De huidige organisatiestructuur en het tekort aan digitaal goed opgeleide werknemers maken dat de Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO’s) worstelen met de implementatiesnelheid van de digitale transformatie. De CMO’s van vandaag de dag moeten zowel verstand hebben van data en technologie, als van merkstrategie en creativiteit. Ook zijn ze druk bezig om de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers te dichten.” Nou, dat is een hele mond vol.
De uitkomsten van het onderzoek staan het ‘Report on Marketing Innovation’ waarvoor Deloitte, in opdracht van IAB Nederland 25 toonaangevende CMO’s heeft ondervraagd. Het persbericht van IAB zegt ondermeer dat ondanks de uitdagingen en complexiteit waarmee CMO’s zich geconfronteerd zien, zij toch enthousiast zijn over alle nieuwe technologieën en marketinginnovaties. Ze zijn vooral benieuwd hoe deze innovaties hen helpen de customer journey te optimaliseren. Innovaties als Voice, Augmented Reality en Artificial Intelligence worden met grote belangstelling gevolgd. De CMO’s zijn zich echter ook bewust van het risico dat ze te veel worden afgeleid door alle nieuwe tools en hypes, en benadrukken het belang om hun focus te houden op de essentie van marketing.
Kloof oude en nieuwe marketeers
De grootste personele uitdagingen die CMO’s aangeven zijn het aantrekken en behouden van het juiste (digitale) talent en het dichten van de kloof tussen de oude en de nieuwe generatie marketeers. Het senior management is zich ervan bewust dat zij niet altijd de digitale ontwikkelingen begrijpen en zich daarin verder moeten ontwikkelen om zo de digitale agenda effectief te kunnen pushen. Terwijl de generatie digital natives het bedrijf zal verlaten wanneer ze niet de mogelijkheid krijgen om zich te ontwikkelen in een digitale omgeving. Hierdoor staat het investeren in goede training en opleiding hoog op de agenda van de CMO.
Andere resultaten uit het onderzoek:
- De rol van data en technologie is net als vorig jaar enorm belangrijk voor de CMO, toch geeft bijna een derde van de ondervraagden aan geen datastrategie te hebben.
- Ondanks het feit dat steeds meer inkoop van media inhouse plaatsvindt, blijft er een grote rol weg gelegd voor mediabureaus. Het merendeel van de ondervraagden verwacht een rol van het mediabureau op het gebied van content creatie en advies over het gebruik van data.
- Veel CMO’s werken hard aan het op orde krijgen van hun data betreffende de GDPR- wetgeving. Tegelijkertijd is er bij de CMO’s nog veel onzekerheid over wat de exacte consequenties van deze wetgeving zullen zijn.
Over het ‘Report on Marketing Innovation’
Voor de tweede editie van het Marketing Innovation-onderzoek heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 25 toonaangevende marketingprofessionals ondervraagd. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden