Vandaag kwamen IAB en Deloitte weer met hun jaaroverzicht ‘Ad Spend‘, dit keer editie 2017. Om maar meteen met de digitale deur in huis te vallen: +9% bij een budget van € 1,8 miljard. In Nederland dan hè, vorig jaar. De afzenders nemen alvast een voorschot op de cijfers van de andere mediumtypen die nog gepubliceerd moeten worden en stellen dat online nu groter is dan “alle andere traditionele mediumtypen samen”. Hangt uiteraard ook af van de definitie, maar dat online een groot aandeel heeft mag wel duidelijk zijn.
IAB en Deloitte noemen verder als bijzondere uitkomsten de explosieve groei van +116% van Digital Out of Home advertising (DOOH) en de afvlakking van de groei van programmatic in de tweede helft van 2017.
In onderstaande grafiek staan de cijfers met ook een prognose voor 2018:

Bron: IAB/Deloitte
De totale markt zal in 2018 met 3% groeien volgens de inschattingen van Deloitte en IAB. Het aandeel van online zal dit jaar verder groeien naar 54%. In 2017 is dit 51%.
Uit de zojuist gepubliceerde cijfers blijkt verder dat paid search adverteren ook in 2017 de grootste categorie binnen online advertising is (46%). Daarnaast laat search ook de grootste groei zien (+12%). De advertentie-uitgaven voor display en classifieds stegen respectievelijk met +7% en +3%.
De afzenders van het rapport zien steeds meer budget weglekken van de traditionele media naar de online equivalenten. Online video bijvoorbeeld groeide met 40%, daar waar televisie 5% inlevert. Dat is overigens inclusief de groei van online video, voor zover dat voor de televisiezenders betreft. Digital radio groeit met +25% terwijl de reguliere spotbestedingen nauwelijks groei laten zien. Slechts € 1,5 miljoen op een totaalbudget van € 215 miljoen.
Digital Out of Home verdubbelde ruim (+116%) waarmee het aandeel ‘D’ binnen ‘OOH’ uitkomt op 11%. In 2016 was dit 5%.
Het hele rapport is hier te downloaden. Mooi overzicht weer.